Που να το ΄ξερε ο Βρυζάκης… Η πολιτική… μη ευγνωμονούσα έναν εμβληματικό πίνακα για τον τόπο μας

Εμπνεύσεις... τέχνης

Το έργο «Η Ελλάς Ευγνωμονούσα», που φιλοτεχνήθηκε το έτος 1858, είναι του Θεόδωρου Βρυζάκη, ενός από τους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα και ο θεμελιωτής της «Σχολής του Μονάχου». Πρόκειται για έναν εμβληματικό πίνακα με πολλές… περιπέτειες.

Πρόκειται για έργο με ιδιαίτερο συμβολισμό, αφού απεικονίζει την Ελλάδα με τη μορφή νέας στεφανωμένης γυναίκας, ενδεδυμένης αρχαιοπρεπώς, εν μέσω αγωνιστών της Επανάστασης του 1821, να έχει σπάσει τις αλυσίδες της σκλαβιάς από τα πόδια της.

Τον συμβολισμό αυτό εκτίμησε ο πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου και από το 1982, όταν το Μέγαρο Μαξίμου ορίστηκε ως πρωθυπουργική έδρα, ο πίνακας κοσμούσε τον τοίχο πίσω ακριβώς από το γραφείο του πρωθυπουργού. Έτσι, ο πίνακας έγινε ιδιαίτερα γνωστός, μέσω τηλεοπτικών μεταδόσεων και φωτογραφιών από συναντήσεις του πρωθυπουργού.

Μέχρι το 2009, όλοι οι πρωθυπουργοί μετά τον Ανδρέα Παπανδρέου διατήρησαν τον πίνακα στη θέση του. Το 2009 ο Γιώργος Παπανδρέου στη θέση του έβαλε το έργο «Ατέρμονο Πεδίο – Δελφοί» του Ελληνοαμερικανού εικαστικού Θεόδωρου Στάμου, ο οποίος θεωρείται από τους κορυφαίους εκπροσώπους τού αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Η απομάκρυνση του πίνακα από το γραφείο του πρωθυπουργού έγινε αντιληπτή τον Οκτώβριο του 2010 στις φωτογραφίες από μια διακαναλική συνέντευξη του Γ. Παπανδρέου. Ο τότε κυβερνητικός εκπρόσωπος Γ. Πεταλωτής μετά από ερώτηση στη Βουλή, αναγκάστηκε να απαντήσει ότι  ο πίνακας του Βρυζάκη μεταφέρθηκε για συντήρηση στην Εθνική Πινακοθήκη.

Το «Ατέρμονο Πεδίο – Δελφοί» παρέμεινε στο πρωθυπουργικό γραφείο και κατά τα περάσματα από το Μέγαρο Μαξίμου των Λουκά Παπαδήμου και Παναγιώτη Πικραμμένου.

Τον Ιούνιο του 2012, με την ανάληψη της πρωθυπουργίας από τον Αντώνη Σαμαρά, το έργο του Θεόδωρου Βρυζάκη επέστρεψε και πάλι στο Μέγαρο Μαξίμου. Όμως, τον Ιανουάριο του 2015, ο νέος πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας επέλεξε να αντικαταστήσει τον πίνακα «η Ελλάς ευγνωμονούσα» του Βρυζάκη, με τον εξπρεσιονιστικό πίνακα «Αντίθεση»,  από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης και δημιούργημα ήδη από το 1980 του πειραιώτη εικαστικού και αγαπημένου μαθητή του Μόραλη, Δημοσθένη Κοκκινίδη.

Ο τωρινός ένοικος του Μαξίμου πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης, δεν επέλεξε πίνακα από τη δεξαμενή της εθνικής πινακοθήκης, αλλά το έργο «Μπλε» του Γ. Αδαμάκου που ανήκει στην προσωπική του συλλογή, και το οποίο μετέφερε από το πολιτικό γραφείο του ως πρόεδρος της ΝΔ.

Σύνολο επισκέψεων 857 , Σήμερα 1