Γιατί θεωρείται κορυφαίο έργο της νεότερης ελληνικής τέχνης

Εμπνεύσεις... τέχνης

Βλέπετε τη μνημειακή σύνθεση του Κωνσταντίνου Παρθένη, «Αποθέωση του Αθανασίου Διάκου». Στο κορυφαίο αυτό έργο της νεότερης ελληνικής τέχνης, ο ζωγράφος ταυτίζει την ανάσταση και ανάληψη του ήρωα με την Ανάσταση του Χριστού.

Αριστερά, μια μορφή με φωτοστέφανο, ένας Άγγελος ή μια από τις μυροφόρες, ανακαλύπτει με έκπληξη τον κενό τάφο του αναστάντος ήρωα. Στη μέση ένας άλλος άγγελος με περικεφαλαία, δόρυ και ασπίδα, σαν μια χριστιανική Αθηνά παραστέκεται στο θαύμα.

Ο Αθανάσιος Διάκος, ντυμένος με αρχαίο χιτώνα, ανυψώνεται στον ουρανό, όπου τον περιμένουν μουσικοί άγγελοι, όπως ακριβώς στους πίνακες του Γκρέκο, και άλλοι πάλι που φέρνουν στέφανα δάφνης για να τον στέψουν. Μια κόρη, βγαλμένη λες από την “Άνοιξη” του Μποτιτσέλι, ραίνει με τα άνθη που έχει στην ποδιά της τον ήρωα. Ένα αρχαίο ψηλό θυμιατήριο δίπλα της καίει θυμίαμα.

Ο πίνακας εξυψώνει την Ελληνική Επανάσταση στη σφαίρα του ιδανικού κόσμου των ιδεών. Το έργο είναι δωρεά της Σοφίας Παρθένη και εκτίθεται στον 2ο όροφο της Εθνικής Πινακοθήκης.

Διαδώστε το Εδώ ζεις