Η καρδιά της Ελλάδας στη Βουλή της Γαλλίας. Νομοθετούν… υπό το βλέμμα Πλάτωνα και Αριστοτέλη

Πολιτισμός

Στην αίθουσα της Ολομέλειας της Γαλλικής Εθνοσυνελεύσεως χτυπά η καρδιά της Ελλάδας του πνεύματος του πολιτισμού και της φιλοσοφίας. Πλέον εκεί δεσπόζουν οι μορφές του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη.

Οι δύο μεγάλοι διανοητές, μαζί με άλλες μορφές της αρχαιότητας, αποτυπώνονται στον διάσημο πίνακα του Ραφαήλ, την «Σχολή των Αθηνών». Αντίγραφο του πίνακα αυτού, σε ταπισερί ύψους 4 μέτρων και μήκους 9 μ. κοσμεί πλέον την Εθνοσυνέλευση της Γαλλίας.  Και μάλιστα σε κεντρική θέση: πάνω από τα έδρανα του προεδρείου.

Οι εργασίες συντηρήσεως του έργου ολοκληρώθηκαν και ο Πλάτων, ο Αριστοτέλης και οι άλλοι μεγάλοι της ελληνικής αρχαιότητος ξαναπήραν τις θέσεις τους.

Η “Σχολή των Αθηνών” είναι μια από τις διασημότερες νωπογραφίες του Ιταλού καλλιτέχνη της Αναγεννησιακής τέχνης, Ραφαήλ. Η Νωπογραφία διακοσμεί έναν τοίχο δωματίου με το όνομα «Αίθουσα της Υπογραφής» ή “Stanza della Segnatura” της πτέρυγας “Stanze di Rafaello” δηλαδή «Αίθουσες του Ραφαήλ» στο Αποστολικό Παλάτι στο Βατικανό.

Η «Σχολή των Αθηνών» του Ραφαήλ κοσμεί και πάλι το γαλλικό κοινοβούλιο

Εικάζεται πως κάθε μεγάλος φιλόσοφος είναι στον πίνακα, αλλά η αναγνώριση όλων τους είναι αδύνατη, για δύο λόγους: αφενός γιατί ο Ραφαήλ δεν άφησε καμία περιγραφή των προσώπων που σχεδίασε, και αφετέρου διότι και ο ίδιος σχεδίασε ορισμένους από τους φιλοσόφους όπως τους φανταζόταν. Ο Ραφαήλ συνδύασε την φαντασία του με τις γνώσεις του και δημιούργησε ένα δικό του σύστημα εικονογραφίας για να ζωγραφίσει τους εικονιζόμενους, για τους οποίους είχε μεν διαβάσει αλλά που δεν τους είχε απαραίτητα δει να απεικονίζονται.

Για παράδειγμα, ο Σωκράτης είναι άμεσα αναγνωρίσιμος στο κέντρο της τοιχογραφίας, γιατί γνωρίζουμε σήμερα, όπως και ο Ραφαήλ τότε, ένα πρότυπο της φυσιογνωμίας του, δηλαδή πώς περίπου έμοιαζε ο Σωκράτης, από προτομές ή ανδριάντες του. Αντίθετα, το πρόσωπο που εικάζεται να αντιστοιχεί στον Επίκουρο απέχει πολύ από τα πρότυπα της φυσιογνωμίας του που συναντούμε σε προτομές.

Γνωρίζουμε τελεσίδικα πώς στο κέντρο της τοιχογραφίας παριστάνεται ο Πλάτωνας στα αριστερά να δείχνει με το χέρι του προς τον ουρανό και ο Αριστοτέλης διαφωνώντας με το δεξί του χέρι να δείχνει προς την γη. Ο Πλάτων κρατάει το έργο του «Τίμαιος», ενώ ο Αριστοτέλης κρατάει το δικό του έργο «Ηθικά Νικομάχεια». Από εκεί και πέρα​​, διάφοροι μελετητές εκφράζουν διαφορετικές απόψεις ως προς το ποιοι είναι οι εικονιζόμενοι.

Δείτε το βίντεο από Αρχαία Ελλάς και απολαύστε τη στιγμή της ανάρτησης του πίνακα πάνω από το προεδρείου του Κοινοβουλίου της Γαλλίας.

Πάλλεται και στη Γαλλία πλέον η καρδιά της αιώνιας Ελλάδας. Της Ελλάδας του πνεύματος του πολιτισμού και της φιλοσοφίας. Στην αίθουσα της ολομέλειας της Γαλλικής Εθνοσυνέλευσης δεσπόζουν και πάλι οι μορφές του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη.

Gepostet von Αρχαία Ελλάς – Αncient Hellas am Samstag, 19. September 2020

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *