Με τον καφέ ή τον χυμό πάρτε και ένα κουλουράκι… Μάθετε πόσο καλό κάνει στην υγεία σας

Διατροφή

Με καταγωγή από την Κωνσταντινούπολη και ιστορία που ξεκινά στα Βυζαντινά χρόνια έχει κατακτήσει όλη την Ελλάδα με τη νοστιμιά και τη διατροφική του αξία. Όσοι το λαχταρούν το επιλέγουν ως σνακ καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Ο λόγος για το κουλούρι Θεσσαλονίκης, που ξεκίνησε να παρασκευάζεται στη συμπρωτεύουσα από τους πρόσφυγες και έχει μείνει στην καρδιά των μεγαλύτερων σε ηλικία ως το παραδοσιακό ελληνικό προϊόν που πουλούσαν οι μικροπωλητές με τους ταβάδες στο κεφάλι από τα ξημερώματα.

Η θρεπτική αξία του

Το κουλούρι Θεσσαλονίκης είναι, όμως, και ένα υγιεινό σνακ, υπο προϋποθέσεις. Παρασκευάζεται από αλεύρι σίτου, μαγιά, νερό, αλάτι και ζάχαρη. Αλλά το μυστικό της γεύσης του κουλουριού, εκτός από το ψήσιμο και τη ζύμη, είναι το πολύ και καλής ποιότητας σουσάμι. Το σουσάμι και τα προϊόντα του, ταχίνι, χαλβάς, σησαμέλαιο, αποτελούν τρόφιμα θερμιδογόνα μεν, υψηλής διατροφικής αξίας δε.

Οι σπόροι του σουσαμιού (μόλις 28 γρ.), προσφέρουν περισσότερο από το 1/4 των ημερήσιων αναγκών μας σε ασβέστιο, αποτελούν υψηλής βιολογικής αξίας φυτικές πρωτεΐνες και περιέχουν κυρίως βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως Β1, Β2 και νιασίνη (βιταμίνη Β5).

Η υψηλή περιεκτικότητα του σουσαμιού σε πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, σε σησαμίνη και βιταμίνη Ε, μπορεί υπό προϋποθέσεις να συμβάλλει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης. Συγκεκριμένα, η σησαμίνη φαίνεται να συμβάλλει στη διατήρηση του τοιχώματος των αγγείων και στην αναστολή νεφρικών διαταραχών.

Παράλληλα, οι αντιοξειδωτικές ουσίες που βρίσκονται στους σπόρους σουσαμιού προστατεύουν τον οργανισμό από την LDL, την κακή χοληστερόλη, η οποία όταν οξειδώνεται προκαλεί την δημιουργία αθηρωματικής πλάκας.

Το σουσάμι, χάρη στις πρωτεΐνες που περιέχει, παρουσιάζει έντονη αντιμικροβιακή δράση. Στην αρχαιότητα χρησιμοποιούνταν για τη θεραπεία της ψωρίασης, των εγκαυμάτων, των εξανθημάτων και πολλών άλλων δερματικών παθήσεων, όπως επίσης και για την αντιμετώπιση του πονόδοντου και του βήχα. Σήμερα, σύγχρονες μελέτες αποδεικνύουν ότι οι πρωτεΐνες του σουσαμιού παρουσιάζουν έντονη αντιβακτηριδιακή δράση, ενώ το ίδιο το σουσάμι χρησιμοποιείται και ως συστατικό άλλων τροφίμων για την καλύτερη συντήρηση τους.

Επίσης, οι περιεχόμενες λιγνάνες, εμποδίζουν τη συσσώρευση παραγόντων που οδηγούν σε γήρανση, όπως η οξείδωση των λιπών.

Υπάρχουν έρευνες που υποστηρίζουν ότι το σουσάμι βοηθά στην καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Παρ’ όλ’ αυτά, υπάρχουν περιπτώσεις αλλεργίας στο σουσάμι και το ταχίνι, για αυτόν τον λόγο σε περίπτωση που παρατηρηθούν οι παραμικρές παρενέργειες, καλό είναι να μην ξανακαταναλωθούν.