Μετά το κοκορέτσι… οι Τούρκοι “έβαλαν στο μάτι” και το κουλούρι Θεσσαλονίκης. Η θρεπτική αξία του

Διατροφή

Οι Τούρκοι, μετά το κοκορέτσι, έχουν να λένε πως το εμβληματικό μας σνακ, το κουλούρι Θεσσαλονίκης, έλκει την καταγωγή του από την Τουρκία. Όπως μεταδίδουν Μέσα Ενημέρωσης της γειτονικής χώρας «μετά τον μπακλαβά και το ντονέρ, το simit (κουλούρι) προστέθηκε στην προσπάθεια της Ελλάδας να αγκαλιάσει τις γεύσεις της τουρκικής κουζίνας».

Το άρθρο μάλιστα συνεχίζει αναφέροντας πως η χώρα μας προσπαθεί επί χρόνια να κλέψει τουρκικά εδέσματα όπως ο μπακλαβάς, το κεμπάπ, το ντονέρ και το κοκορέτσι αλλά και το πιο διάσημο σνακ, το κουλούρι, το οποίο αναφέρει πως κρατά από την Οθωμανική Αυτοκρατορία. «Το σιμίτι (κουλούρι), που είναι υπέροχο στην απλότητά του, είναι μια από τις πιο ριζωμένες διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων. Είναι εύκολο, φθηνό και χορταστικό. Η μυρωδιά του ψητού σουσαμιού είναι χαλαρωτική», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Το κλασικό, σησαμένιο κουλούρι Θεσσαλονίκης, είναι εκείνο που ξεκίνησε να παρασκευάζεται στη συμπρωτεύουσα από τους πρόσφυγες και έχει μείνει στην καρδιά μας ως το παραδοσιακό ελληνικό προϊόν που πουλούσαν οι μικροπωλητές με τους ταβάδες στο κεφάλι από τα ξημερώματα.

Το κουλούρι Θεσσαλονίκης με ιστορία που ξεκινά στα Βυζαντινά χρόνια έχει κατακτήσει όλη την Ελλάδα με τη νοστιμιά και τη διατροφική του αξία. Το μυστικό της γεύσης του, εκτός από το ψήσιμο και τη ζύμη, είναι το πολύ και καλής ποιότητας σουσάμι.

Θρεπτική αξία

Οι σπόροι του σουσαμιού (μόλις 28 γρ.), προσφέρουν περισσότερο από το 1/4 των ημερήσιων αναγκών μας σε ασβέστιο, αποτελούν υψηλής βιολογικής αξίας φυτικές πρωτεΐνες και περιέχουν κυρίως βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως Β1, Β2 και νιασίνη (βιταμίνη Β5). Επίσης, η αυξημένη παρουσία πολυακόρεστων λιπαρών οξέων στο σουσάμι, το καθιστά μια ιδιαιτέρως θρεπτική τροφή, καθώς τα συγκεκριμένα οξέα δεν μπορεί να τα συνθέσει ο ανθρώπινος οργανισμός.

Τριάντα γραμμάρια σουσάμι παρέχουν το 12% της ημερήσιας συνιστώμενης δόσης φυτικών ινών. Οι φυτικές ίνες είναι απαραίτητες για καλή πεπτική υγεία. Ολοένα περισσότερες μελέτες, εξ άλλου, δείχνουν ότι παίζουν ρόλο και στην προστασία από την καρδιοπάθεια, ορισμένους καρκίνους, την παχυσαρκία, τον τύπου 2 διαβήτη. Μερικές μελέτες έχουν δείξει ότι η συστηματική κατανάλωσή του μειώνει τα λιπίδια του αίματος (κακή ή LDL χοληστερόλη, τριγλυκερίδια), που αποτελούν παράγοντα κινδύνου για καρδιοπάθεια. Και αυτό, διότι το σουσάμι περιέχει κυρίως ωφέλιμα ακόρεστα λιπαρά (πολυακόρεστα και μονοακόρεστα). Περιέχει επίσης δύο είδη φυτοχημικών ουσιών (λιγνάνες και φυτικές στερόλες) που ασκούν αντιχοληστερολαιμική δράση.

Σύνολο επισκέψεων 3,412 , Σήμερα 2