Ψυχολόγοι προς γονείς: Έτσι θα βοηθήσετε τα παιδιά σας να διαχειριστούν το φόβο της επιστροφής στο σχολείο

Ψυχογραφείν

Η πανδημία του κορωνοϊού έχει προκαλέσει σημαντικές διαταραχές στην καθημερινή ζωή, αλλαγές που και τα παιδιά αισθάνονται έντονα. Ενώ η επιστροφή στο σχολείο θα είναι ευπρόσδεκτη και συναρπαστική για πολλούς μαθητές, υπάρχουν και πολλοί άλλοι που θα αισθάνονται αγχωμένοι ή φοβισμένοι.

Ακολουθούν ορισμένες συμβουλές προς τους γονείς για να βοηθήσουν τα παιδιά τους να διαχειριστούν κάποια από τα περίπλοκα συναισθήματα που μπορεί να αντιμετωπίσουν με την επιστροφή στο σχολείο:

1. Το παιδί μου φοβάται να πάει στο σχολείο. Πώς μπορώ να το βοηθήσω να νιώσει άνετα;

Η έναρξη του σχολείου ή η έναρξη ενός νέου σχολικού έτους μπορεί να είναι αγχωτική ακόμα και σε καλές στιγμές, πόσο μάλλον κατά τη διάρκεια μιας παγκόσμιας πανδημίας. Μπορείτε να κάνετε το παιδί να νιώσει άνετα κάνοντας μια ανοιχτή συζήτηση για το τι είναι αυτό που του προκαλεί ανησυχία και ενημερώνοντάς το ότι είναι φυσιολογικό να αισθάνεται άγχος. Τα παιδιά μπορεί να αισθάνονται νευρικά ή απρόθυμα να επιστρέψουν στο σχολείο, ειδικά εάν αν έχουν συνηθίσει να κάνουν εξ αποστάσεως τα μαθήματά τους, μέσα από στο σπίτι τους για μήνες. Να είστε ειλικρινείς μαζί τους.

Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να συζητήσετε κάποιες από τις αλλαγές που θα αναμένουν στο σχολείο, όπως η ανάγκη να φορούν είδη προστατευτικών ενδυμάτων όπως οι μάσκες. Τα παιδιά μπορεί επίσης να δυσκολεύονται να κρατήσουν αποστάσεις από τους φίλους και τους δασκάλους τους όταν είναι στο σχολείο. Γι’ αυτό θα μπορούσατε να τα ενθαρρύνετε να σκεφτούν εναλλακτικούς τρόπους για να συνδεθούν με τους άλλους. Καθησυχάστε τα παιδιά αναφέροντάς τους τα μέτρα ασφαλείας που ισχύουν για την πρόληψης της υγείας των μαθητών και των δασκάλων και υπενθυμίστε τους ότι μπορούν και αυτά να βοηθήσουν στην πρόληψη της εξάπλωσης μικροβίων, πλένοντας τα χέρια τους με σαπούνι και βήχοντας ή φταρνίζοντας στον αγκώνα τους. Υπενθυμίστε στα παιδιά τα θετικά στοιχεία της επιστροφής στο σχολείο, όπως ότι θα μπορούν να δουν τους φίλους και τους δασκάλους τους και να συνεχίσουν να μαθαίνουν νέα πράγματα.

2. Το σχολείο του παιδιού μου προτείνει τη χρήση μάσκας, κάτι που κάνει το παιδί μου να αισθάνεται ακόμη πιο νευρικό. Τι πρέπει να του πω;

Προσεγγίστε αυτήν τη συνομιλία με ενσυναίσθηση, λέγοντας ότι γνωρίζετε ότι αισθάνεται άγχος για τον κορωνοϊό και ότι είναι υγιές να μιλάμε για τις ανησυχίες και τα συναισθήματά μας. Τα παιδιά μπορεί επίσης να νιώθουν αναστάτωση ή να απογοήτευση εάν δυσκολεύονται να φορούν μάσκες, ειδικά όταν τρέχουν ή παίζουν. Μπορείτε να καθησυχάσετε τα παιδιά σας λέγοντάς τους ότι πολλοί ενήλικες εργάζονται σκληρά για να διατηρήσουν την οικογένειά σας ασφαλή, αλλά υπογραμμίστε επίσης ότι είναι σημαντικό να ακολουθήσουμε όλοι μας τα προτεινόμενα μέτρα για τη φροντίδα των πιο ευάλωτων μελών της κοινότητάς μας.

ΣΧΟΛΕΙΟ

3. Πώς μπορώ να ενθαρρύνω το παιδί μου να ακολουθεί προφυλάξεις (όπως συχνό πλύσιμο χεριών, αποστάσεις κ.λπ.) στο σχολείο χωρίς να το πανικοβάλλω;

Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να κρατήσετε τα παιδιά ασφαλή από τον COVID-19 και άλλες ασθένειες είναι απλά να ενθαρρύνετε το τακτικό πλύσιμο των χεριών. Δεν χρειάζεται να κάνετε μια τρομακτική συνομιλία. Τραγουδήστε μαζί τους το αγαπημένο τους τραγούδι ή χορέψτε μαζί τους για να κάνετε τη μάθηση διασκεδαστική. Φροντίστε να τους διδάξετε πώς παρόλο που τα μικρόβια είναι αόρατα, μπορεί να βρίσκονται δίπλα σας. Όταν τα παιδιά καταλαβαίνουν γιατί πρέπει να πλένουν τα χέρια τους, είναι πιθανό να συνεχίσουν να το κάνουν.

Μπορείτε επίσης να δείξετε στα παιδιά πώς να καλύψουν έναν βήχα ή ένα φτάρνισμα με τον αγκώνα τους και να τους ζητήσετε να σας το πουν εάν αρχίζουν να αισθάνονται ότι έχουν πυρετό, βήχα ή δυσκολεύονται να αναπνεύσουν.

4. Το παιδί μου δεν θα έχει δίπλα του τους στενούς φίλους του με την επιστροφή στο σχολείο και αισθάνεται ακόμη πιο απομονωμένο. Πώς μπορεί να αισθανθεί περισσότερο συνδεδεμένο με την τάξη αλλά και τους φίλους του;

Με την επιστροφή στο σχολείο, το παιδί σας μπορεί να ανησυχεί για το αποχωρισμό του από τους φίλους του. Αφού έχει ανακοινωθεί το επίσημο άνοιγμα των σχολείων, βοηθήστε το να ετοιμαστεί να επιστρέψει στο σχολείο, μοιράζοντας πληροφορίες σχετικά με το πότε και πώς θα συμβεί αυτό. Ενημερώνοντας τα παιδιά σας εκ των προτέρων ότι τα σχολεία μπορεί να χρειαστεί να ξανακλείσουν, θα τα βοηθήσει να προετοιμαστούν για την επόμενη περίοδο προσαρμογής. Είναι επίσης σημαντικό να συνεχίσετε να τους υπενθυμίζετε ότι η μάθηση μπορεί να γίνει οπουδήποτε, όχι μόνο στο σχολείο αλλά και στο σπίτι.

Για όσους έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, η ασφαλής και ελεγχόμενη χρήση διαδικτυακών παιχνιδιών, τα κοινωνικά μέσα και τα προγράμματα συνομιλίας μέσω βίντεο μπορούν να προσφέρουν εξαιρετικές ευκαιρίες στα παιδιά να συνδεθούν, να μάθουν και να παίξουν με τους φίλους, τους γονείς και τους συγγενείς τους ενώ βρίσκονται στο σπίτι. Θα μπορούσατε επίσης να ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να μοιραστούν τις απόψεις τους στο διαδίκτυο και να υποστηρίξουν όσους έχουν ανάγκη κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης.

Μπορείτε να ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να επωφεληθούν από τα ψηφιακά εργαλεία που τα κρατούν σε κίνηση, όπως διαδικτυακά βίντεο άσκησης για παιδιά και βιντεοπαιχνίδια που απαιτούν σωματική κίνηση. Θυμηθείτε να εξισορροπήσετε τη διαδικτυακή αναψυχή μαζί με άλλες δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένου του χρόνου εκτός σπιτιού, εάν είναι δυνατόν.

ΣΧΟΛΕΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΓΟΝΕΙΣ

5. Πώς μπορώ να δω με ήπιο τρόπο πώς διαχειρίζεται το παιδί μου την επιστροφή στο σχολείο;

Είναι σημαντικό να είστε ήρεμοι και προορατικοί στις συνομιλίες σας με τα παιδιά, και να επικοινωνείτε μαζί τους για να βλέπετε πώς αισθάνονται. Τα συναισθήματά τους θα αλλάζουν τακτικά και πρέπει να τους διδάξετε ότι αυτό είναι φυσιολογικό. Είτε στο σχολείο είτε στο σπίτι, οι φροντιστές μπορούν να εμπλέκουν τα παιδιά σε δημιουργικές δραστηριότητες, όπως το παιχνίδι και η ζωγραφική, για να τα βοηθήσουν να εκφράσουν και να επικοινωνήσουν τυχόν αρνητικά συναισθήματα που μπορεί να βιώνουν όπως ο θυμός, ο φόβος και η θλίψη.

Καθώς τα παιδιά λαμβάνουν συναισθηματικές ενδείξεις από τους βασικούς ενήλικες στη ζωή τους, συμπεριλαμβανομένων των γονέων και των δασκάλων τους, είναι σημαντικό οι ενήλικες να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους αποτελεσματικά και να παραμένουν ήρεμοι, να ακούνε τις ανησυχίες των παιδιών, να τους μιλούν ευγενικά και να τα καθησυχάζουν.

6. Υπάρχει κάτι που πρέπει να προσέχω καθώς το παιδί μου επιστρέφει στο σχολείο;

Εκτός από τον έλεγχο της σωματικής υγείας και της μάθησης του παιδιού σας όταν επιστρέψει στο σχολείο, θα πρέπει επίσης να προσέχετε για σημάδια άγχους και στρες. Ο COVID-19 μπορεί να επηρεάσει την ψυχική υγεία του παιδιού σας και είναι σημαντικό να του δείξετε ότι είναι φυσιολογικό να αισθάνεται αναστάτωση κατά καιρούς. Σε περίπτωση αμφιβολίας, η καλύτερη οδός είναι η ενσυναίσθηση μαζί με την υποστήριξη. Υπάρχουν επίσης ανησυχίες ότι τα περιστατικά στιγματισμού και εκφοβισμού μπορεί να αυξηθούν όταν τα παιδιά επιστρέψουν στο σχολείο, λόγω μερικής παραπληροφόρησης σχετικά με τον COVID-19. Πρέπει να εξηγήσετε στο παιδί ότι ο ιός δεν έχει να κάνει με την εμφάνιση κάποιου, την προέλευσή του ή τη γλώσσα που μιλάει.

Εάν τους έχουν μιλήσει προσβλητικά ή τα έχουν εκφοβίσει στο σχολείο, θα πρέπει να ενθαρρύνονται να ενημερώσουν έναν ενήλικα που εμπιστεύονται. Υπενθυμίστε στα παιδιά σας ότι σε όλους αξίζει να είναι ασφαλείς στο σχολείο και στο διαδίκτυο. Διδάξτε τους ότι ο εκφοβισμός είναι πάντα κακός και ότι όλοι μας πρέπει να κάνουμε ό, τι μπορούμε για να διαδώσουμε την καλοσύνη και να υποστηρίξουμε ο ένας τον άλλον.

Ζητούν ολόκληρα κουτιά με μάσκες για τον κοροναϊό!

7. Το παιδί μου ανησυχεί για εκφοβισμό στο σχολείο αλλά και στο διαδίκτυο. Πώς μπορώ να του μιλήσω γι’ αυτό;

Εάν το παιδί σας ανησυχεί μήπως βιώσει είτε εκφοβισμό στο σχολείο είτε στο διαδίκτυο, είναι σημαντικό να το ενημερώσετε ότι δεν είναι μόνο του και ότι πάντα μπορεί να μιλήσει σε εσάς ή σε έναν άλλο αξιόπιστο ενήλικα. Όσο περισσότερο μιλάτε στα παιδιά σας σχετικά με τον εκφοβισμό, τόσο πιο άνετα θα σας λένε εάν τον βλέπουν ή τον βιώνουν. Να συζητάτε καθημερινά με τα παιδιά σας και να τα ρωτάτε για το πώς περνούν τον χρόνο τους στο σχολείο και για τις δραστηριότητές τους στο διαδίκτυο, καθώς και για τα συναισθήματά τους. Μερικά παιδιά μπορεί να μην εκφράζουν τα συναισθήματά τους προφορικά, οπότε θα πρέπει επίσης να προσέχετε οποιαδήποτε ανήσυχη ή επιθετική συμπεριφορά που μπορεί να υποδηλώνει ότι κάτι δεν πάει καλά.

Θα πρέπει επίσης να εμπλέξετε τα παιδιά σας σε ανοιχτές και ειλικρινείς συνομιλίες σχετικά με το πώς να παραμείνουν ασφαλή στο διαδίκτυο. Κάντε έναν ανοικτό διάλογο μαζί τους σχετικά με τα πρόσωπα με τα οποία επικοινωνούν και με ποιον τρόπο. Βεβαιωθείτε ότι κατανοούν την αξία των ευγενικών και υποστηρικτικών αλληλεπιδράσεων και ότι η κακή, η προκατειλημμένη ή η ακατάλληλη επαφή δεν είναι ποτέ αποδεκτή.

Εάν τα παιδιά σας βιώσουν κάποια από αυτές, ενθαρρύνετε τα να μιλήσουν αμέσως σε εσάς ή σε έναν αξιόπιστο ενήλικα. Να είστε προσεκτικοί εάν παρατηρήσετε ότι το παιδί σας δείχνει να απομονώνεται, να αναστατώνεται ή αν χρησιμοποιεί τη συσκευή του περισσότερο ή λιγότερο από το συνηθισμένο, καθώς θα μπορούσε να είναι ένδειξη ότι εκφοβίζεται στο διαδίκτυο.

Είναι επίσης σημαντικό να εξοικειωθείτε με τις πολιτικές προστασίας κατά του εκφοβισμού του σχολείου του παιδιού σας, καθώς και με τους κατάλληλους μηχανισμούς παραπομπής και τις διαθέσιμες γραμμές βοήθειας. Το άρθρο αναδημοσιεύεται από το PsychologyNow.gr https://www.psychologynow.gr/arthra-psyxologias/sxoleio/sxoliki-psyxologia/9330-pos-na-ypostiriksete-tin-psyxiki-ygeia-tou-paidioy-kata-tin-epistrofi-sto-sxoleio-en-meso-covid-19.html?fbclid=IwAR3s56_VbZg58_1EaDe4sBq2PUJOiclg60lqlROxL9a4caH8cRISTiF5irk

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *