Βλέπετε πίνακα του ζωγράφου, αγιογράφου και χαράκτη Αγήνωρα Αστεριάδη, του 1973.
Μπορείτε να διακρίνετε το εκκλησάκι στο πάνω κεντρικό μέρος του πίνακα;
Πρόκειται για τον Ιερό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου, ο οποίος συνεχίζει να υπάρχει μέχρι σήμερα στην περιοχή της Αγίας Φιλοθέης Αμαρουσίου. Η μνημειακή σύνθεση “Μαρούσι” του Αστεριάδη είναι ένα πολύ χαρακτηριστικό έργο του με μεταβυζαντινό χαρακτήρα και στοιχεία μοντερνισμού.
Καλλιτέχνης σεμνός αλλά και πρωτοπόρος, προσπάθησε να συνδυάσει στο έργο του την ελληνική λαϊκή παράδοση, το πνεύμα της βυζαντινής αγιογραφίας και τα διδάγματα του κυβισμού και των άλλων εικαστικών ρευμάτων των αρχών του 20ού αι. Τα ζωγραφικά του έργα είναι συνήθως δισδιάστατα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν είναι ρεαλιστικά. Όσο για την θεματογραφία του, αυτή ποικίλει από την ύπαιθρο και το αστικό τοπίο, έως την ανθρώπινη φύση.
Ο Αγήνωρ Αστεριάδης “έφυγε” σαν σήμερα, 17 Δεκεμβρίου του 1977.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.