Στο βυθό “κρύβεται” η ιστορία των θρυλικών πολεμικών πλοίων μας. Πώς θα αναδείξουν την ιστορική μνήμη

Ο τόπος μας

Δύτες καταδύθηκαν στις θαλάσσιες περιοχές του Σκαραμαγκά, του Σαρωνικού και του όρμου Λακκίου Λέρου, για να ερευνήσουν και να καταγράψουν την τρέχουσα κατάσταση των ιστορικών ναυαγίων των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού Πάρων “Άρης” και των Αντιτορπιλικών “Ύδρα” και “Βασίλισσα Όλγα”.
Το επόμενο χρονικό διάστημα θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση καταδυτικών δραστηριοτήτων σε συνεργασία με την εφορεία εναλίων Αρχαιοτήτων για την ανέλκυση ορισμένων εκ των ευρημάτων που θα προκύψουν από την ιστορική τεκμηρίωση του βιντεοσκοπικού υλικού που συλλέχθηκε από τις πρώτες καταδυτικές δραστηριότητες.
Τα παραγόμενα αποτελέσματα των ερευνών θα αποτυπωθούν σε τρισδιάστατη απεικόνιση για κάθε ναυάγιο και κατόπιν θα διοργανωθούν από την Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού εκδηλώσεις ανάδειξης της ιστορικής μνήμης κάθε πλοίου.

Στις εκδηλώσεις αυτές θα αναλυθεί από ομιλητές- ιστορικούς, η ηρωική δράση και βύθιση κάθε πλοίου, ενώ θα προβληθούν μέρη των υποβρυχίων βιντεοσκοπικών λήψεων καθώς και οι τρισδιάστατες απεικονίσεις του ναυαγίου, ώστε να γίνει ευκολότερα αντιληπτό από τους συμμετέχοντες, πως εξελίχθηκαν τα τελευταία λεπτά του βίου κάθε πλοίου πριν την πορεία του προς τον υγρό του τάφο.
Οι συγκεκριμένες καταδυτικές δραστηριότητες εντάσσονται σε μια ευρύτερη προσπάθεια ανάδειξης της ιστορίας πλοίων – θρύλων του Πολεμικού Ναυτικού, όπως αναφέρει ανακοίνωση του ΓΕΝ.

Αντιτορπιλικό “Βασίλισσα Όλγα”

Το αντιτορπιλικό Βασίλισσα Όλγα ήταν ένα από τα ενδοξότερα πλοία του Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού και το πιο επιτυχημένο ελληνικό πολεμικό πλοίο κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, μέχρι και την απώλειά του το 1943.
Στην τελευταία του περιπολία κατέπλευσε το πρωί της 26 Σεπτεμβρίου του 1943 στον όρμο Λακκί της Λέρου. Λίγη ώρα μετά δέχτηκε γερμανική αεροπορική επιδρομή και βυθίστηκε, με θύματα τον κυβερνήτη και 69 μέλη του πληρώματος.

Αντιτορπιλικό “Ύδρα”

Το αντιτορπιλικό “Ύδρα” συμμετείχε στις επιχειρήσεις του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου (1940-1941) και στην επιδρομή στο στενό του Οτράντο στις 14-15/11/1940.
Στις 22/04/1941 βυθίστηκε από σφοδρή αεροπορική γερμανική προσβολή κοντά στη νησίδα Λαγούσα του Σαρωνικού.

Πλοίο “Άρης”

Η έξοδος του πλοίου «Άρης» από το Ναβαρίνο αποτελεί ένα από τα ηρωικότερα και πιο συγκινητικά περιστατικά του ναυτικού αγώνα κατά την ελληνική επανάσταση του 1821.
Έτσι, στις 26 Απριλίου, ημέρα Κυριακή, του 1825, τουρκοαιγυπτιακή αρμάδα, εισέπλευσε στο Ναβαρίνο για να ενισχύσει την πολιορκία της Σφακτηρίας και του Νεοκάστρου, τα οποία υπεράσπιζαν μικρές δυνάμεις επαναστατημένων Ελλήνων.
Οι ώρες που ακολούθησαν ήταν δύσκολες για τους αγωνιστές του νησιού, αλλά και για τα 8 ελληνικά καράβια που βρίσκονταν στο λιμάνι, καθώς διέτρεχαν τον κίνδυνο του αποκλεισμού.
Τo τελευταίo καράβι που διέσπασε τον εχθρικό κλοιό ήταν ο «Άρης» που περίμενε μάταια τον κυβερνήτη του, Αναστάσιο Τσαμαδό, ο οποίος είχε πέσει μαχόμενος κατά την πολιορκία της νήσου Σφακτηρίας.
Ο «Άρης», ωστόσο, κατάφερε να βγει στην ανοιχτή θάλασσα και με τα 16 μικρά κανόνια του, που δεν σταμάτησαν να βάλλουν, προκάλεσε σοβαρές ζημιές στον εχθρό.
Μετά την απελευθέρωση το πλοίο αγοράσθηκε από την ελληνική κυβέρνηση, εντάχθηκε στον πολεμικό στόλο και μετονομάσθηκε σε «Αθηνά». Το 1879 μετονομάσθηκε πάλι σε «Άρης». Χρησιμοποιήθηκε ως Σχολή Δοκίμων. Διατηρήθηκε μέχρι το 1921, οπότε λόγω οικονομικής αδυναμίας συντηρήσεώς του, αποφασίσθηκε η «τιμητική» βύθισή του.