Και η ιστορία συνεχίζεται… Έτοιμο το μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι των Βαλκανίων. Πότε παραδίδεται

Ο τόπος μας

Tο μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι των Βαλκανίων, το γεφύρι της Πλάκας στον Άραχθο ποταμό, ενώνει ξανά τα Τζουμέρκα με τα Κατσανοχώρια. Το ιστορικό γεφύρι, που είχε καταρρεύσει πριν από περίπου μία πενταετία, μετά το καλοκαίρι, θα παραδοθεί στο κοινό.
Ήδη ολοκληρώθηκε η διαδικασία της αφαψίδωσης, αφαιρέθηκε δηλαδή ο μεταλλικός σκελετός που στήριξε κατά τη διάρκεια των εργασιών την ιστορική γέφυρα της Πλάκας και από εδώ και πέρα ξεκινά η στενή παρακολούθηση της εξέλιξης του έργου από τους επιστήμονες της Ομάδας Έργου του ΕΜΠ.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες, ήταν η πιο μεγάλη αποκατάσταση πέτρινου γεφυριού στον κόσμο.

«Τέτοιο γεφύρι έχει να ξεκαλουπωθεί, να σταθεί στα πόδια του πάνω από έναν αιώνα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο καθηγητής της Σχολής Μηχανικών Μεταλλείων- Μεταλλουργών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Δημήτρης Καλιαμπάκος, μιλώντας στο «Πρακτορείο 104,9 FM».
Ένα έργο για το οποίο εργάστηκε μια ομάδα από το ΕΜΠ συγκροτούμενη από 30 καθηγητές και 40 ερευνητές.
Για να στηθεί ξανά και να στέκει υπερήφανο το ιστορικό γεφύρι “έβαλαν πάνω του χέρι” πάνω από 300 άτομα από ειδικούς τεχνίτες πέτρας, τα μυστικά κατασκευής του οποίου χάνονται ανά τους αιώνες. Από τα χέρια αυτών των τεχνιτών πέρασαν μία προς μία οι πέτρες που έφτιαξαν το γεφύρι. Μιλάμε για 9000 θολίτες, μια πολύ βαριά, σκληρή πέτρα, με διαστάσεις 70x40x10 εκατοστά, πέτρες που πέρασαν από δύο με τρία χέρια η κάθε μία, πέτρες που πριν σπάσουν και τοποθετηθούν, έπρεπε πριν να τις… “ακούσει” ο ίδιος ο τεχνίτης, αφού κάθε πέτρα “λαλάει”, όπως λένε αυτοί οι άνθρωποι.

Για την αποκατάσταση, δε, του εμβληματικού μονότοξου γεφυριού της Ελλάδας, σύμφωνα με τον κ. Καλιαμπάκο, οι ερευνητές δεν χρησιμοποίησαν «καμία από τις σύγχρονες τεχνολογίες, καμία κρυφή ενίσχυση, ούτε ένα κιλό μέταλλο από το ελάχιστο που είχαν βάλει στο αρχικό γεφύρι. Εστίασαν, όπως επισημαίνει, στο να ολοκληρώσουν οι τεχνικοί τις εργασίες «διαβάζοντας σωστά αυτό που ο πρωτομάστορας Μπέκας με τους δικούς τους τεχνίτες είχε κάνει πριν από 150 χρόνια». Είναι «ένα γεφύρι που είναι κάτι παραπάνω από δίδυμο αδερφάκι του αρχικού, είναι ένα γεφύρι με το ίδιο DNΑ…», σημείωσε, ο κ. Καλιαμπάκος. Πληροφορίες ΑΜΠΕ

 288 total views,  1 views today