Ένα έργο, 5 χλμ, που το σκέπτονται… 25 χρόνια. Και ο Τρικούπης έφτιαξε 22 χλμ σε 7 χρόνια…

Ο τόπος μας

Στα λόγια φαίνεται πως είναι καλοί… Όταν όμως πρέπει να προχωρήσουν στις πράξεις… το σκέφτονται επί πολλά χρόνια… Aπό το 1996 προβλέπεται από τον Ο.Σ.Ε. η επέκταση της γραμμής του Οδοντωτού, από τα Καλάβρυτα προς την ιστορική Μονή Αγίας Λαύρας και το Χιονοδρομικό Κέντρο Καλαβρύτων. Και ξαφνικά θυμήθηκαν να το επαναφέρουν το θέμα, μετά από… 25 χρόνια.

Ακούστηκε ότι η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος σκέπτεται την επέκταση του Οδοντωτού μέχρι την Ιερά Μονή της Αγίας Λαύρας. Μάλιστα πληροφορίες φέρουν πως εξετάζεται και το ενδεχόμενο σύνδεσης του Οδοντωτού με το Χιονοδρομικό Κέντρο Καλαβρύτων. Ότι δηλαδή και το 1996…

Η επέκταση του Οδοντωτού έως την ιστορική Ιερά Μονή, η οποία βρίσκεται σε απόσταση 5 περίπου χιλιομέτρων από την κωμόπολη, θέλουν να συνδυαστεί και με τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, όπου η περιοχή των Καλαβρύτων θα έχει σημαντικό ρόλο.

Ο Οδοντωτός αποτελεί έργο της περιόδου του Χαριλάου Τρικούπη που ξεκίνησε το 1889 και εγκαινιάστηκε στις 10 Μαρτίου 1896, επί κυβερνήσεως Θεόδωρου Δηλιγιάννη. Ήταν ένα από τα δυσκολότερα έργα για την εποχή του, λόγω του ιδιαίτερα δύσβατου εδάφους αλλά και του μεγάλου υψομέτρου στο οποίο κατέληγε, καθώς ο Οδοντωτός αποτελεί τον ορεινότερο σιδηρόδρομο της Ελλάδας.

Για να ξεπεραστούν αυτές οι δυσκολίες ο σιδηρόδρομος κατασκευάστηκε με την τεχνική της οδόντωσης κατά την οποία το τραίνο γαντζώνεται, χρησιμοποιώντας κατάλληλα γρανάζια, σε οδοντωτές σιδηροτροχιές στις διαδρομές, όπου η κλίση του εδάφους υπερβαίνει το 10%. Η μέγιστη κλίση της γραμμής είναι 17,5% στα σημεία με οδόντωση, ενώ η μέγιστη κλίση της γραμμής χωρίς οδόντωση είναι 3,3%.

Ο σιδηρόδρομος διασχίζει το Φαράγγι του Βουραϊκού περνώντας σε μεγάλο μήκος του από σήραγγες και γέφυρες, καλύπτοντας συνολικά απόσταση 22 χιλιομέτρων.

Ο Οδοντωτός έχει εύρος γραμμής 75 εκατοστά και είναι από τις στενότερες σιδηροδρομικές γραμμές στην Ελλάδα. Ο λόγος που κατασκευάστηκε τόσο στενός είναι για να χρησιμοποιηθούν μικρότερα και πιο ευέλικτα βαγόνια για την δύσκολη αυτή διαδρομή, καθώς και για την ελαχιστοποίηση του κόστους των τεχνικών έργων.