Στα λόγια φαίνεται πως είναι καλοί… Όταν όμως πρέπει να προχωρήσουν στις πράξεις… το σκέφτονται επί πολλά χρόνια… Aπό το 1996 προβλέπεται από τον Ο.Σ.Ε. η επέκταση της γραμμής του Οδοντωτού, από τα Καλάβρυτα προς την ιστορική Μονή Αγίας Λαύρας και το Χιονοδρομικό Κέντρο Καλαβρύτων. Και ξαφνικά θυμήθηκαν να το επαναφέρουν το θέμα, μετά από… 25 χρόνια.
Ακούστηκε ότι η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος σκέπτεται την επέκταση του Οδοντωτού μέχρι την Ιερά Μονή της Αγίας Λαύρας. Μάλιστα πληροφορίες φέρουν πως εξετάζεται και το ενδεχόμενο σύνδεσης του Οδοντωτού με το Χιονοδρομικό Κέντρο Καλαβρύτων. Ότι δηλαδή και το 1996…
Η επέκταση του Οδοντωτού έως την ιστορική Ιερά Μονή, η οποία βρίσκεται σε απόσταση 5 περίπου χιλιομέτρων από την κωμόπολη, θέλουν να συνδυαστεί και με τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, όπου η περιοχή των Καλαβρύτων θα έχει σημαντικό ρόλο.
Ο Οδοντωτός αποτελεί έργο της περιόδου του Χαριλάου Τρικούπη που ξεκίνησε το 1889 και εγκαινιάστηκε στις 10 Μαρτίου 1896, επί κυβερνήσεως Θεόδωρου Δηλιγιάννη. Ήταν ένα από τα δυσκολότερα έργα για την εποχή του, λόγω του ιδιαίτερα δύσβατου εδάφους αλλά και του μεγάλου υψομέτρου στο οποίο κατέληγε, καθώς ο Οδοντωτός αποτελεί τον ορεινότερο σιδηρόδρομο της Ελλάδας.
Για να ξεπεραστούν αυτές οι δυσκολίες ο σιδηρόδρομος κατασκευάστηκε με την τεχνική της οδόντωσης κατά την οποία το τραίνο γαντζώνεται, χρησιμοποιώντας κατάλληλα γρανάζια, σε οδοντωτές σιδηροτροχιές στις διαδρομές, όπου η κλίση του εδάφους υπερβαίνει το 10%. Η μέγιστη κλίση της γραμμής είναι 17,5% στα σημεία με οδόντωση, ενώ η μέγιστη κλίση της γραμμής χωρίς οδόντωση είναι 3,3%.
Ο σιδηρόδρομος διασχίζει το Φαράγγι του Βουραϊκού περνώντας σε μεγάλο μήκος του από σήραγγες και γέφυρες, καλύπτοντας συνολικά απόσταση 22 χιλιομέτρων.
Ο Οδοντωτός έχει εύρος γραμμής 75 εκατοστά και είναι από τις στενότερες σιδηροδρομικές γραμμές στην Ελλάδα. Ο λόγος που κατασκευάστηκε τόσο στενός είναι για να χρησιμοποιηθούν μικρότερα και πιο ευέλικτα βαγόνια για την δύσκολη αυτή διαδρομή, καθώς και για την ελαχιστοποίηση του κόστους των τεχνικών έργων.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.