Μέσα στο 2020 αναμένεται να ξεκινήσει η ανέλκυση του πλοίου θρύλος, που ένα αιώνα τώρα “κοιμάται” στις λάσπες του Σαρωνικού… Πρόκειται για το μπρίκι “Άρης” του Τσαμαδού,
του σπουδαίου αγωνιστή της επανάστασης του 1821, που έπεσε ηρωικά στο «υγρό» πεδίο της μάχης. Το ακρόπρωρο του πλοίου σώζεται στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο και ο ιστός του τοποθετήθηκε στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας.
Ήταν ένα πλοίο με μεγάλη πολεμική δράση στην Επανάσταση και έγινε γνωστό με τη θρυλική διάσπαση του αποκλεισμού του Ναβαρίνου από τον Τουρκοαιγυπτιακό Στόλο του Ιμπραήμ, στις 26 Απριλίου 1825.
Μετά την ατυχή έκβαση της μάχης της Σφακτηρίας και τον φόνο του Πλοιάρχου Τσαμαδού, πέρασε ανέπαφο δια μέσου 32 τουρκικών πολεμικών που απέκλειαν την είσοδο.
Αυτό αποτέλεσε ένα από τα χαρακτηριστικότερα γεγονότα τού κατά θάλασσαν αγώνα.
Μετά την απελευθέρωση αγοράστηκε από την Ελληνική Κυβέρνηση, μετονομάστηκε σε “ΑΘΗΝΑ” και με το όνομα αυτό χρησιμοποιήθηκε στο Β. Ναυτικό μέχρι το 1879 οπότε ξαναπήρε το ένδοξο όνομά του.
Μέχρι το 1921 χρησιμοποιήθηκε ως εκπαιδευτικό πλοίο της Σχολής Δοκίμων Ναυτοπαίδων του Πόρου, οπότε για εξοικονόμηση των εξόδων της περαιτέρω συντήρησής του βρέθηκε η ατυχής λύση της τιμητικής καταβύθισής του κοντά στην νησίδα Κυρά στα Διαπόρια.
Έκτοτε, αναπαύεται στα νερά του Σαρωνικού. Το κουφάρι, έναν αιώνα τώρα, βυθισμένο στη λάσπη του Σαρωνικού, σε βάθος μόλις 17 μέτρων ανάμεσα στη Σαλαμίνα και την Αμφιάλη, δέχεται τ΄ απόνερα των περαστικών πλοίων και αντιστέκεται στον χρόνο…
Για τρία χρόνια έγινε αντικείμενο μελέτης από καταδύτες, ιδιώτες και του Πολεμικού Ναυτικού, και ερευνητές της εφορείας εναλίων αρχαιοτήτων. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, οι «επισκέπτες» άφησαν και πάλι τον “Άρη” στη γαλήνη του βυθού, έως ότου ξεκινήσει, μέσα στο 2020, η νέα φάση της έρευνας, που προβλέπει ανέλκυσή του.
«Ήταν ευτυχής συγκυρία το ότι ποντίστηκε σε σημείο συχνής διέλευσης πλοίων. Τα απόνερα σηκώνουν λάσπη και η λάσπη θωρακίζει τον κορμό. Γι αυτό και σώθηκε μεγάλο κομμάτι του. Ό,τι ήταν έξω από τη λάσπη, αποσυντέθηκε» εξηγεί στο ΑΠΕ ο καταδύτης Κώστας Θωκταρίδης, που συμμετείχε στις έρευνες. Πληροφορίες ΑΜΠΕ
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.