Άρχισε να “μαλακώνει” η σκληρή στάση των Βρετανών στις προσπάθειες της Ελλάδας για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στον τόπο τους…
Ήδη άλλαξε στάση η μεγάλη εφημερίδα των Times του Λονδίνου: «Η επιστροφή των Ελγίνειων Μαρμάρων στην Αθήνα έχει γίνει επιτακτική», γράφει, σε κύριο άρθρο της, η εφημερίδα Times, η οποία ανοικτά και ξεκάθαρα πλέον στηρίζει τον επαναπατρισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Η συλλογή γλυπτών που προέρχονται από την Ακρόπολη των Αθηνών, αφαιρέθηκε και εκλάπη από τον Τόμας Μπρους, 7ο κόμη του Έλγιν, πρέσβη στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, από το 1799 μέχρι το 1803, και μεταφέρθηκε στην Βρετανία, το 1806.
Από το 1983, με πρωτοβουλία της τότε Υπουργού Πολιτισμού Μελίνας Μερκούρη, η Ελλάδα καταβάλλει προσπάθειες να φέρει τα γλυπτά πίσω στην Αθήνα. Η προσπάθεια των ελληνικών αρχών για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στο τόπο καταγωγής και δημιουργίας τους υποστηρίζεται ενεργά από διεθνής Οργανισμούς. Η αναγκαιότητα της επιστροφής τους στην Ελλάδα επιβεβαιώνεται και από την επίσημη θέση της ΟΥΝΕΣΚΟ, με βάση την αρχή της διατήρησης της ακεραιότητας των μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομίας.
Όπως αναφέρουν οι Times, «τα Ελγίνεια Μάρμαρα απεικονίζουν υπέροχα την ανθρώπινη μορφή και την αίσθηση της κίνησης. Εκατομμύρια άνθρωποι έχουν θαυμάσει αυτά τα γλυπτά που κάποτε κοσμούσαν τον Παρθενώνα. Αλλά τους τελευταίους δύο αιώνες βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο. Πρόκειται για τα ομορφότερα όλων των αποκτημάτων του».
Στη συνέχεια τονίζει, μεταξύ άλλων, πως «για περισσότερα από 50 χρόνια, καλλιτέχνες και πολιτικοί υποστήριξαν ότι αυτά τα τόσο θεμελιώδη τεχνουργήματα για την πολιτιστική ταυτότητα ενός έθνους πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Το μουσείο και η βρετανική κυβέρνηση, με την υποστήριξη της εφημερίδα Times, αντιστάθηκαν σε αυτήν την πίεση. Οι καιροί όμως και οι συνθήκες έχουν αλλάξει. Τα γλυπτά ανήκουν στην Αθήνα. Και πρέπει τώρα να επιστραφούν».
Όπως ανέφερε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η γραμματέας της Βρετανικής Επιτροπής για την Επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, Μάρλεν Κοτγούιν, «αυτή η παρέμβαση θα συμβάλει ουσιαστικά στον δημόσιο διάλογο του μακροχρόνιου αιτήματος της επιστροφής των Γλυπτών στην Αθήνα».
Αξίζει να διαβάσετε, αναλυτικά, τη μετάφραση του άρθρου:
Τίτλος: Οι Times για τα Γλυπτά του Παρθενώνα: Ενώνοντας την ελληνική κληρονομιά
“Η υπόθεση της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα είναι πλέον επιτακτική
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα είναι μεγαλοπρεπή στην αναπαράσταση της ανθρώπινης μορφής και την αποτύπωση της κίνησης. Εκατομμύρια άνθρωποι στέκουν με θαυμασμό στην όψη των γλυπτών που κάποτε κοσμούσαν τον Παρθενώνα ενώ τους τελευταίους δύο αιώνες φιλοξενούνται στο Βρετανικό Μουσείο, από τα ομορφότερα όλων των αποκτημάτων του.
Εδώ και πάνω από 50 χρόνια, καλλιτέχνες και πολιτικοί υποστηρίζουν πως τα τεχνουργήματα – τα οποία είναι αναπόσπαστο κομμάτι της πολιτιστικής ταυτότητας του έθνους – θα πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Το μουσείο και η Βρετανική κυβέρνηση, με την υποστήριξη των Times, αντιστάθηκαν στην πίεση αυτή. Ωστόσο, οι καιροί και οι συνθήκες άλλαξαν. Τα γλυπτά ανήκουν στην Αθήνα.Και θα πρέπει να επιστρέψουν τώρα.
Το πρόσφατο προηγούμενο είναι η συμφωνία ανάμεσα σε Ιταλία και Ελλάδα για την επιστροφή μαρμάρινου θραύσματος της Θεάς Άρτεμης, το οποίο λήφθηκε – όπως και τα Γλυπτά του Παρθενώνα – από την ελεγχόμενη από τους Οθωμανούς Αθήνα στις αρχές του 19ου αιώνα και αργότερα πουλήθηκε στο Πανεπιστήμιο του Παλέρμο. Σε αντάλλαγμα, η Ιταλία θα λάβει ένα αρχαίο άγαλμα της Αθηνάς και έναν αμφορέα. Η συμφωνία είναι παρόμοια με εκείνη που είχε προταθεί στο Βρετανικό Μουσείο πριν από μερικά χρόνια. Σε αντάλλαγμα για την επιστροφή των Γλυπτών, η Ελλάδα θα έστελνε στο Λονδίνο μια εκ περιτροπής έκθεση με μερικά από τα καλύτερα κλασικά της αντικείμενα που δεν εκτίθενται μόνιμα.
Η πρόταση έφτασε κοντά σε συμφωνία. Απέτυχε, όμως, λόγω διαμάχης πάνω στην ιδιοκτησία των Γλυπτών του Παρθενώνα. Η Βρετανία, από την πλευρά της, επέμενε πως τα γλυπτά είχαν αγοραστεί και όχι λεηλατηθεί και ως εκ τούτου θα πρέπει να παραμείνουν ιδιοκτησία του Βρετανικού Μουσείου. Η Ελλάδα υποστήριξε πως η Οθωμανική Αυτοκρατορία δεν είχε κανένα δικαίωμα να διαθέσει αντικείμενα κατασκευασμένα στην Ελλάδα σχεδόν δύο χιλιετίες πριν από την οθωμανική κατάκτηση. Το μουσείο και η κυβέρνηση πετάνε την απόφαση μπρος πίσω. Ένας τέτοιος γραφειοκρατικός παραλογισμός μπορεί να επιλυθεί γρήγορα. Αφήστε τα γλυπτά να πουληθούν πίσω σε τιμή κόστους. Μια απόφαση του κοινοβουλίου έδωσε τις αγορές του Λόρδου Έλγιν στο μουσείο. Ας εγκρίνει λοιπόν τώρα το κοινοβούλιο την επιστροφή τους.
Η Βρετανία έχει προβάλει άλλα επιχειρήματα για τη συνέχιση της κατοχής. Η αυξανόμενη ατμοσφαιρική ρύπανση στην Αθήνα έχει επηρεάσει μεγάλο μέρος του Παρθενώνα, ενώ τα Γλυπτά του Παρθενώνα έχουν διατηρηθεί σε σχεδόν παρθένα κατάσταση σε ένα καθαρό, ασφαλές περιβάλλον. Αυτό το επιχείρημα δεν ισχύει πλέον. Όχι μόνο τα Γλυπτά του Παρθενώνα έχουν ήδη υποστεί ζημιές λόγω ακατάλληλου καθαρισμού, αλλά η Ελλάδα έχει χτίσει ένα υπέροχο μουσείο δίπλα στην Ακρόπολη, ασφαλές και προσβάσιμο, όπου φυλάσσονται τώρα τα αυθεντικά γλυπτά και όπου τα γλυπτά θα συμπλήρωναν τη ζωφόρο.
Ένα πιο αδιάσειστο επιχείρημα έχει διατυπωθεί από τον Neil MacGregor, τον πρώην διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, σχετικά με το μέλλον όλων των μουσείων. Μπορεί οποιοσδήποτε να συνεχίσει να κατέχει περιουσιακά στοιχεία που έχουν αγοραστεί, κλαπεί ή ληφθεί από άλλες χώρες στο παρελθόν; Λεηλατημένα αντικείμενα, όπως τα Χάλκινα του Μπενίν, δικαίως επιστράφηκαν. Μπορούν όμως τα μουσεία να παραμείνουν κέντρα παγκόσμιας κουλτούρας και κληρονομιάς εάν τους επιτρέπεται να κρατούν μόνο ό,τι προέρχεται από το πλαίσιο των σημερινών πολιτικών ορίων;
Άλλες χώρες, ιδίως η Γαλλία, βρίσκονται ήδη υπό πίεση από τους διεκδικητές. Αυτή είναι δική τους υπόθεση. Τα γλυπτά του Παρθενώνα είναι sui generis. Στέκονται εμπόδιο σε μια ζεστή σχέση με την Ελλάδα: ο Λόρδος Βύρων θεωρείται ήρωας της ελληνικής ανεξαρτησίας. Ο ελληνισμός έφτασε στο απόγειό του στη βικτωριανή Βρετανία. Ο διαχωρισμός στοιχείων ενός καλλιτεχνικού συνόλου είναι σαν να βγάζεις τον Άμλετ από το Πρώτο Φύλλο των έργων του Σαίξπηρ και να λες ότι τα δύο αυτά μπορούν ακόμα να υπάρχουν ξεχωριστά. Η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα θα ήταν μια χειρονομία μεγαλοψυχίας από τη στιγμή που η Βρετανία χρειάζεται να αναζωπυρώσει τις ευρωπαϊκές φιλίες”.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.