Όπως πριν από 109 χρόνια… Αναβίωσε η θρυλική πτήση του «τρελο-Καμπέρου»…

Θυμάμαι... Κοινωνία

Μια εντυπωσιακή πτήση αναβίωσε στη μνήμη του υπολοχαγού Πυροβολικού Δημήτριου Καμπέρου, του πρώτου Έλληνα στρατιωτικού Αεροπόρου. Ήταν μια πτήση με υπερελαφρύ υδροπλάνο στο δρομολόγιο Όρμος Παλαιού Φαλήρου- Ν. Ύδρα- Όρμος Παλαιού, για πρώτη φορά ύστερα από 109 χρόνια, σε συνεργασία με το Πολεμικό Μουσείο, την Ελληνική Λέσχη Υδροπλάνου και το Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας.

Λόγω των ριψοκίνδυνων πτήσεών του, δόθηκε στον Δημήτριο Καμπέρο η προσωνυμία «τρελο-Καμπέρος», μια προσωνυμία που, όπως εξηγεί στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΜΠΕ ο πρόεδρος της Ελληνικής Λέσχης Υδροπλάνων, Κώστας Ρωσσίδης, ο Έλληνας χειριστής υδροπλάνου που αναβίωσε την πτήση, έχει να κάνει με την «τρέλα» του Καμπέρου, «την απίστευτη δηλαδή αγάπη του για την πατρίδα και την Πολεμική Αεροπορία». Το παρατσούκλι Τρελοκαμπέρος, αργότερα έγινε λαϊκή έκφραση. Η προσφώνηση πέρασε στη λαϊκή γλώσσα με επανανάλυση της κλητικής Τρελοκαμπέρο σε ονομαστική θηλυκού (τρελοκαμπέρω) για σκωπτικό χαρακτηρισμό γυναικών.

Στις 25 Ιουνίου του 1912 ο Καμπέρος και αφού μετατρέψει το Henry Farman σε υδρολάνο με την προσθήκη δύο πλωτήρων αποθαλασσώθηκε από τον φαληρικό όρμο ξεπερνώντας τα 60 χ.α.ω. Μετά από λίγο, είχε ξεπεράσει τα 85 χλμ φτάνοντας στα 110 χ.α.ω πραγματοποιώντας ένα παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας.

Ο Καμπέρος συνέχισε την πορεία του φτάνοντας μέχρι την Ύδρα όπου εκατοντάδες κάτοικοι τους επεφύλαξαν συγκλονιστική υποδοχή φωνάζοντας ρυθμικά το όνομά του. Ο θρύλος Καμπέρος είχε γεννηθεί. Στις 5 Οκτωβρίου 1912 ο Έλληνας αεροπόρος εκτέλεσε την πρώτη του αναγνωριστική αλλά και αποστολή βομβαρδισμού (κρατούσε στα χέρια του χειροβομβίδες!) κατά την έναρξη του Α’ Βαλκανικού Πολέμου.

Στις 11 Νοεμβρίου 1912 ο Καμπέρος σε δεύτερη επιθετική αναγνώριση συγκέντρωσε πληροφορίες πετώντας μέχρι τον Αλιάκμονα και έριξε βόμβες κατά του εχθρού. Οι δύο αποστολές του Δ. Καμπέρου ήταν οι πρώτες στον ευρωπαϊκό χώρο ενώ οι δεύτερες στον κόσμο σε επίπεδο αναγνώρισης και βομβαρδισμού μετά τις ιταλικές στη Λιβύη με κοινό εχθρό την Τουρκία.

Αυτή τη θρυλική πτήση αναβίωσε ο κ. Ρωσσίδης με το υδροπλάνο του, το οποίο «επιλέχθηκε γιατί είναι το μόνο αεροσκάφος που μπορεί να “ δείξει” πώς ήταν η πτήση του Farman του Δημήτρη Καμπέρου με χαμηλή ταχύτητα -κάπου 90 χιλιόμετρα την ώρα- καθώς τον πυροβολούσαν Τούρκοι στρατιώτες από το έδαφος και του τρυπούσαν τα πάνινα φτερά». Η πρώτη φωτογραφία αναδημοσιεύεται από το ΑΜΠΕ.

 17 Σύνολο επισκέψεων,  1 Σήμερα είδαν