Που είναι ο εισπράκτορας; Πριν 71 χρόνια η μεγάλη αλλαγή στα τρόλεϊ. Βίντεο εποχής

Η Ελλάδα παλιά...

Η ιστορία των ηλεκτρικών λεωφορείων της Αθήνας, των γνωστών σε όλους μας τρόλεϊ, ξεκίνησε στις 27 Δεκεμβρίου του 1953. Τότε τέθηκαν σε κυκλοφορία τα πρώτα τρόλεϊ στη γραμμή Πατήσια-Αμπελόκηποι. Κατά τη διάρκεια, εκείνης της χρονιάς, πραγματοποιήθηκαν διάφορες προσπάθειες εκσυγχρονισμού της λειτουργίας τους.

Μία από αυτές έγινε, σαν σήμερα… Ειδικότερα, στις 4 Μαρτίου του 1976 ξεκίνησε η κυκλοφορία των τρόλεϋ της Αθήνας χωρίς εισπράκτορα. Η επιβίβαση θα γινόταν στο εξής από την μπροστινή πόρτα. Οι επιβάτες κατέβαλαν το αντίτιμο της διαδρομής σε δραχμές σε ένα κουτί το οποίο ήταν τοποθετημένο δίπλα στον οδηγό. Η αποβίβαση των επιβατών γινόταν αποκλειστικά από την πίσω πόρτα των οχημάτων.

Τα πρώτα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία στην Ελλάδα ήρθαν από την Ιταλία το 1939. Το μηχανικό τους μέρος κατασκευάστηκε στα εργοστάσια της FIAT και το ηλεκτρικό από την εταιρεία G.CE. Συνολικά δώδεκα οχήματα (διαξονικά) παρέλαβε το ελληνικό κράτος και δέκα εξ’ αυτών στον Πειραιά από το 1948 μέχρι και το 1983. Τα δύο, μάλιστα, εκλάπησαν από τα γερμανικά κατοχικά στρατεύματα κατά την αποχώρησή τους από την Ελλάδα.

Πάντως, η εφεύρεση του τρόλεϊ χρονολογείται στις 29 Απριλίου 1882, όταν ο Βέρνερ φον Ζίμενς έθεσε σε λειτουργία το Ελέκτρομοουτ, που ήταν το πρώτο τρόλεϊ του κόσμου.

Το Αρχείο της ΕΡΤ παρουσιάζει ένα ρεπορτάζ του δημοσιογράφου Απόστολου Αποστολόπουλου του 1976 στο οποίο γίνεται λόγος για την αλλαγή στις μεταφορές των επιβατών των τρόλεϊ.