Ο πρώτος σταθμός στη χώρα μας που κατασκευάζεται… κάτω από τη θάλασσα

Ο τόπος μας

Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζονται οι εργασίες για την κατασκευή του σταθμού Πειραιά του Μετρό. Είναι ο πρώτος στη χώρα μας που κατασκευάστηκε ουσιαστικά κάτω από τη θάλασσα, καθώς η αποβάθρα βρίσκεται στο τρίτο υπόγειο, περίπου 20 μέτρα κάτω από την επιφάνεια.

«Εδώ που βρισκόμαστε κάποτε έφθανε η θάλασσα», επισημαίνουν οι κατασκευαστές του έργου τονίζοντας πως «η εκσκαφή του σταθμού έγινε ουσιαστικά σε μπαζώματα, με τον υδροφόρο ορίζοντα να ξεκινάει μισό μέτρο κάτω από την επιφάνεια. Γι’ αυτό λέμε ότι ο σταθμός αυτός, αν και στη στεριά, είναι πρακτικά υποθαλάσσιος».

Οι κατασκευαστικές προκλήσεις ήταν πολλές. Κατ’ αρχήν, όπως επισημαίνεται από την kathimerini.gr, έπρεπε όχι μόνο να απομονωθεί η θάλασσα, αλλά και να αντιμετωπιστεί η άνωση των υπόγειων υδάτων, που ασκούν τεράστια πίεση από τον πυθμένα προς την επιφάνεια. Την υπόθεση περιέπλεξε η γειτνίαση του εργοταξίου με το διατηρητέο κτίριο του ΗΣΑΠ, που κατασκευάστηκε το 1928-29 και χρησιμοποιείται καθημερινά από χιλιάδες ανθρώπους, καθώς και η διέλευση του κεντρικού αγωγού αποχέτευσης της ΕΥΔΑΠ μέσα από το έργο.

Επιπλέον, ο σταθμός «μετακινήθηκε» κατά 7,5 μέτρα σε σχέση με την αρχική χωροθέτησή του, λόγω του υπόγειου ποταμού που βρίσκεται κάτω από την οδό Κόνωνος. Για να αντιμετωπιστούν όλα τα ζητήματα, χρειάστηκε μια πενταετία μελετών και εγκρίσεων.

Για να διανοιχθεί ο σταθμός κατασκευάστηκαν πρώτα οι διαφραγματικοί τοίχοι, ένα είδος «φράγματος» ανάμεσα στο εργοτάξιο, τη θάλασσα και το διατηρητέο κτίριο. Η πίεση που δεχόταν αυτός ο τοίχος από τη θάλασσα παρακολουθούνταν καθημερινά σε πραγματικό χρόνο. Τα νούμερα ήταν τρομακτικά, βλέποντας ένα “πηγάδι” βάθους 30 μέτρων να ανοίγεται δίπλα στη θάλασσα. Μεγάλη πίεση ασκείται και από τον πυθμένα, λόγω της άνωσης. Υπήρχε σοβαρός κίνδυνος αν δεν είχε μελετηθεί σωστά το έργο να «έσπαγε». Γι’ αυτόν τον λόγο εκτός των άλλων αντλούνταν τεράστιες ποσότητες νερού, οι οποίες όμως επανατροφοδοτούνταν στον υπόγειο υδροφορέα κάτω από το κτίριο του ΗΣΑΠ, καθώς η παραμικρή καθίζηση θα μπορούσε να είναι επικίνδυνη για τη στατικότητά του.

Η σκυροδέτηση ολοκληρώθηκε στα τέλη Δεκεμβρίου – εκτιμάται ότι απαιτήθηκαν 40.000 κυβικά μέτρα μπετόν, περίπου όσο χρειάζεται για 100 πολυκατοικίες.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου Υποδομών, οι τρεις σταθμοί που απομένουν (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο) θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2021 και μετά τη δοκιμαστική λειτουργία της γραμμής θα τεθεί σε λειτουργία έως το καλοκαίρι του 2022.

Η κομβική σημασία του έργου αναδεικνύεται και από το γεγονός ότι, με βάση τους υπολογισμούς, θα εξυπηρετεί περίπου 132.000 κατοίκους, κάτι που σημαίνει ότι ο συνολικός αριθμός επιβατών του μετρό θα ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο ημερησίως.

Επιπλέον, η λειτουργία του σταθμού στον Πειραιά, θα δώσει ανάσα στην πόλη, καθώς υπολογίζεται ότι θα κυκλοφορούν 23.000 λιγότερα ΙΧ στην ευρύτερη περιοχή. Τέλος, με τη λειτουργία του σταθμού μετρό του Πειραιά θα συνδεθεί απευθείας το αεροδρόμιο με το λιμάνι, απόσταση η οποία θα καλύπτεται σε περίπου 45 λεπτά.