Οι ψυχολόγοι χτυπούν το καμπανάκι του κινδύνου… Το TikTok κατακλύζεται από αναρτήσεις ψυχικών ασθενειών που συχνά ενθαρρύνουν υγιείς έφηβες να αυτό-διαγνωσθούν επικίνδυνα για ψυχικές διαταραχές.
Μια νέα ομάδα διασημοτήτων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αναπτύσσεται στο TikTok: Influencers για την ψυχική υγεία. Οι περισσότεροι από αυτούς είναι έφηβα κορίτσια και νεαρές γυναίκες που δημοσιεύουν βίντεο με τους εαυτούς τους να βιώνουν συμπτώματα, όπως τα τικ του Tourette ή τις γρήγορες εναλλαγές από τη μία προσωπικότητα στην άλλη λόγω της οριακής διαταραχής προσωπικότητας. Άλλοι, συχνά χωρίς ιατρικές διαπιστεύσεις, αναρτούν βίντεο που βοηθούν τους θεατές να “αυτοδιαγνώσουν” τις δικές τους ψυχικές καταστάσεις.
Αυτά τα βίντεο έχουν δισεκατομμύρια προβολές. Μόνο στο TikTok, το hashtag #BPD (οριακή διαταραχή προσωπικότητας) έχει 3,7 δισεκατομμύρια προβολές, το #bipolar 2 δισεκατομμύρια, και το #DID (διασχιστική διαταραχή ταυτότητας) άλλες 1,5 δισεκατομμύρια.
Πρόσφατα, οι ψυχολόγοι παρατήρησαν ένα κύμα εφήβων κοριτσιών που ισχυρίζονται επίσης ότι πάσχουν από το σύνδρομο Tourette και από σπάνιες διαταραχές ψυχικής υγείας, όπως η οριακή διαταραχή προσωπικότητας, η διπολική διαταραχή και η σχιζοφρένεια – καταστάσεις που συνήθως δεν παρατηρούνται στην εφηβική ηλικία. Και έχει εντοπιστεί ένας κοινός παρονομαστής μεταξύ πολλών από αυτά τα κορίτσια με συμπτώματα: Η κατανάλωση περιεχομένου ψυχικής υγείας στο TikTok.
Σε μια περίπτωση, η Caroline Olvera του Ιατρικού Κέντρου του Πανεπιστημίου Rush στο Σικάγο ερεύνησε “πολυάριθμα” κορίτσια με τικ, τα οποία όλα ξεστόμιζαν τη λέξη “φασόλια” με αγγλική προφορά – ακόμη και κάποια που δεν μιλούσαν αγγλικά. Όπως αποδείχθηκε, μια Βρετανίδα influencer με σύνδρομο Tourette και πάνω από 14 εκατομμύρια followers εκδήλωσε ακριβώς το ίδιο τικ: “beans”.
Μετά από σχεδόν δύο χρόνια κλειδώματος και κλεισίματος των σχολείων, οι μοναχικοί έφηβοι περνούν περισσότερο χρόνο στο διαδίκτυο και πολλοί αναπόφευκτα «πέφτουν» πάνω σε περιεχόμενο ψυχικής υγείας στο TikTok. Όταν το κάνουν, ο αλγόριθμος της πλατφόρμας μπαίνει σε λειτουργία, σερβίροντας στα υποβλητικά νεαρά κορίτσια ακόμα περισσότερα βίντεο με το θέμα.
Ενώ η ευαισθητοποίηση για την ψυχική υγεία είναι σίγουρα καλό πράγμα, οι καλοπροαίρετοι influencers βλάπτουν ακούσια τους νεαρούς, ευεπηρέαστους θεατές, πολλοί από τους οποίους φαίνεται να αυτοδιαγιγνώσκονται λανθασμένα με διαταραχές ή να εκδηλώνουν ξαφνικά συμπτώματα επειδή πλέον τα γνωρίζουν.
Η έκρηξη της ψυχικής υγείας στο TikTok είναι σαφώς μια σύγχρονη εκδοχή της κοινωνικής μόλυνσης, η οποία ήταν πάντα πιο διαδεδομένη μεταξύ των εφήβων κοριτσιών από ό,τι σε άλλες δημογραφικές ομάδες, δηλώνουν οι ψυχολόγοι. Έχει επίσης αποδειχθεί ότι οι διατροφικές διαταραχές εξαπλώνονται μέσα σε φιλικές ομάδες.
Τα ποσοστά της κατάθλιψης διπλασιάστηκαν μεταξύ των έφηβων κοριτσιών μεταξύ 2009 και 2019, και οι εισαγωγές σε νοσοκομεία για αυτοτραυματισμούς αυξήθηκαν κατά 100% για τα κορίτσια ηλικίας 10 έως 14 ετών κατά την άνοδο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μεταξύ 2010 και 2014, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία. Η άνοδος της κακής ψυχικής υγείας μαζί με την πανταχού παρούσα χρήση των smartphones έχει οδηγήσει στη δική της τρομακτική επιδημία.
Οι ημέρες που δείχναμε τις καλύτερες στιγμές της ζωής μας στο Instagram έχουν περάσει. Τώρα, είναι της μόδας να γιορτάζετε τις χειρότερες στιγμές σας. Αυτό που προσελκύει τα βλέμματα στη σημερινή αγορά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι τα δάκρυα και οι δημιουργοί περιεχομένου έχουν κίνητρο να είναι εξαρτημένοι ώστε να πετύχουν περισσότερες προβολές.
Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει καμία λύση σε αυτή την κρίση. Η απάντηση δεν βρίσκεται στους ανίδεους πολιτικούς που προσπαθούν να ρυθμίσουν την αγορά της Big Tech και σίγουρα όχι στις ίδιες τις εταιρείες, οι οποίες έχουν κίνητρο να βάζουν τα κέρδη πάνω από τους ανθρώπους. Ούτε πρέπει να αποθαρρύνουμε τη δημόσια συζήτηση για τα προβλήματα ψυχικής υγείας.
Αντίθετα, οι γονείς -ιδιαίτερα εκείνοι των εφήβων κοριτσιών- πρέπει να αποτελέσουν την πρώτη γραμμή άμυνας απέναντι στις βλαβερές συνέπειες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Σε αντίθεση με τα μηνύματα προς τους φίλους και τα βιντεοπαιχνίδια, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι εντελώς ακατάλληλα για τα παιδιά και τους εφήβους.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.