Εικόνα πλήρους εγκατάλειψης για 50 χρόνια… Εδώ φοίτησαν η Κάλλας και η Μούσχουρη

Πολιτισμός

Σε εξέλιξη είναι έργα επισκευής, συντήρησης και ανάδειξης του κτιρίου του Ελληνικού Ωδείου Αθηνών (Μέγαρο Prokesch von Osten), στην οδό Φειδίου 3. Το Οθωνικό Μέγαρο αποτελεί σπάνιο δείγμα της νεοκλασικής αρχιτεκτονικής της πρωτεύουσας, με μεγάλο και θετικό πολεοδομικό αντίκτυπο στο κέντρο της Αθήνας και υπερτοπική ακτινοβολία.

Το κτίριο του Ελληνικού Ωδείου Αθηνών -Μέγαρο Prokesch von Osten- διασώθηκε από την κατεδάφιση με την  απόφαση του Υπουργείο Πολιτισμού, το 1996, η οποία το χαρακτήρισε ως διατηρητέο μνημείο και έργο τέχνης, με σπουδαία ιστορική και αρχιτεκτονική αξία.

Το μνημείο έμεινε κλειστό, χωρίς καμία φροντίδα και συντήρηση, για περίπου 50 χρόνια, παρουσιάζοντας εικόνα πλήρους εγκατάλειψης. Εκτός των φθορών του χρόνου, έχει υποστεί σοβαρές ζημίες από πυρκαγιά, ενώ τον Ιούλιο 2022 κατέρρευσε  και μεγάλο τμήμα του νότιου τοίχου του.

Το έργο επισκευής του κτιρίου είναι συνολικού προϋπολογισμού 5.712.000 €. Σήμερα, το κτήριο βρίσκεται σε εξαιρετικά κακή κατάσταση. Μετά την ολοκλήρωση του συνόλου των μελετών, οι εργασίες της αποκατάστασης του κτηρίου προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς. Στο Μέγαρο του Ελληνικού Ωδείου Αθηνών το οποίο, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του έργου, αναμένεται να παραδοθεί ολοκληρωμένο στις 31/12/2025, θα φιλοξενηθούν το αρχείο της τέχνης του χορού στην Ελλάδα, η Βιβλιοθήκη και επιλεγμένες δράσεις της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης.

Η ιστορία του Μεγάρου

Το Μέγαρο Prokesch von Osten αναγέρθηκετο 1836, ως ιδιοκτησία του Αυστριακού πρέσβη Άντον Πρόκες φον Όστεν. Είναι έργο του Γερμανού αρχιτέκτονα Γουσταύου Αδόλφου Λούεντερς, σε σχέδια του Βιεννέζου Καρόλου Ρέσνερ και αποτελεί ένα από τα λίγα εναπομείναντα δείγματα ιδιωτικής αρχιτεκτονικής των Βαυαρών που εγκαταστάθηκαν στην Ελλάδα, μαζί με τον Οθωνα, τη δεκαετία του 1830. Χτίστηκε έξω από τα όρια της τότε πόλης και θεωρείται αρχετυπικά κλασσικιστικό.

Το διάστημα 1837-1849 εκτός από μέγαρο της αυστριακής πρεσβείας, υπήρξε και το κέντρο συνάντησης της κοινωνικής, πολιτικής και καλλιτεχνικής αφρόκρεμας της νέας πρωτεύουσας, ένα πνευματικό και κοσμικό σαλόνι, εστία της πνευματικής ζωής της πόλης. Από το 1919 έως το 1971 λειτούργησε ως έδρα του Ελληνικού Ωδείου με διευθυντή τον μουσουργό Μανώλη Καλομοίρη. Ήταν μια εποχή που φοίτησαν στο Ελληνικό Ωδείο σημαντικές -μετέπειτα διεθνείς προσωπικότητες της μουσικής- όπως η Μαρία Κάλλας, η Νάνα Μούσχουρη και πολλοί άλλοι. Φωτογραφίες από υπουργείο Πολιτισμού.