20 χρόνια στο βυθό και ακόμα προκαλεί τρόμο το “Σάμινα Εξπρές”. Η ανησυχία στην Πάρο. Εικόνες

Περιβάλλον

Tον Σεπτέμβριο συμπληρώνονται 20 χρόνια από την τραγωδία του “Σάμινα Εξπρές”, το οποίο βυθίστηκε στα ανοιχτά της Πάρου, παρασύροντας στο θάνατο 81 ανθρώπους. Δύο δεκαετίες μετά, το κουφάρι του πλοίου παραμένει στο βυθό και πλέον η ρύπανση που προκαλεί στη θαλάσσια περιοχή είναι εμφανής, κάτι που έχει προκαλέσει αναστάτωση στο όμορφο νησί των Κυκλάδων…

Εξακολουθεί να απειλεί με πετρελαιοειδή που διαρρέουν από τις δεξαμενές του. Στην επιφάνεια της θάλασσας γύρω από την περιοχή του ναυαγίου εμφανίστηκαν πετρελαιοκηλίδες, ενώ στα βράχια κοντινών παραλιών ξεβράστηκε πίσσα. Τα σαφή αυτά ίχνη της μόλυνσης από το «Εξπρές Σάμινα» παρατηρούνται από τις 12 Ιουνίου 2020.

Έτσι τοποθετήθηκαν και πάλι τα πλωτά φράγματα ανάσχεσης πετρελαιοειδών. Η δημοτική αρχή της Πάρου τοποθέτησε αντιρρυπαντικό φράγμα γύρω από την μολυσμένη περιοχή, ενώ οι φωνές πληθαίνουν πως αν δε βρεθεί άμεσα λύση και δε γίνει ανέλκυση του “Σάμινα Εξπρές” η ρύπανση θα μεταφερθεί στις παραλίες του νησιού σε μια καταστροφή ανυπολόγιστων διαστάσεων. Υπολογίζεται ότι εντός του ναυαγίου του «Εξπρές Σάμινα» υπάρχουν κάποιες δεκάδες κυβικά μέτρα υγρών καυσίμων.

Πλακιωτάκης: Προχωράμε άμεσα σε διαδικασίες ανέλκυσης του ναυαγίου ...

Με αφορμή τις κηλίδες πετρελαίου που έκαναν την εμφάνισή τους στην επιφάνεια της θάλασσας, προερχόμενες πιθανότατα από το «κουφάρι» του πλοίου, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, συναντήθηκε με τον δήμαρχο του νησιού, Μάρκο Κωβαίο, όπου συζήτησαν και το θέμα της ανέλκυσης του ναυαγίου του επιβατηγού-οχηματαγωγού «Εξπρές Σάμινα».

Στη σύσκεψη αποφασίστηκε να υπάρξουν άμεσες ενέργειες έτσι ώστε να προστατευτεί κατ’ αρχήν το θαλάσσιο περιβάλλον, ενώ παραλλήλως εκκινούν άμεσα οι διαδικασίες για την ανέλκυση του ναυαγίου του «Εξπρές Σάμινα», που κόστισε τη ζωή σε 82 επιβαίνοντες.

Απόφαση για άμεση ανέλκυση του "Εξπρές Σάμινα"

Σύμφωνα με δημοσίευμα από το parianostypos.gr, έχει ήδη καταρτιστεί από το Δήμο Πάρου ολοκληρωμένο, ακριβές σχέδιο για την εξεύρεση των πόρων, αλλά και την όλη διαδικασία ανέλκυσης του πλοίου, το οποίο και παρουσιάστηκε στον κ. Πλακιωτάκη.

Παράλληλα, έπειτα από ανάλυση των θαλάσσιων υδάτων στην περιοχή του κόλπου της Παροικιάς, πιστοποιήθηκε η καθαρότητα και η καταλληλότητά τους για κολύμβηση σε όλες τις περιοχές που βρέχονται από τον κόλπο. Στην περιοχή του ναυαγίου βρίσκονται, μάλιστα, τρία αντιρρυπαντικά σκάφη, ένα μεγάλο σκάφος του Λιμενικού και ένα φουσκωτό, ενώ έχει τοποθετηθεί και φράχτης αντιρρύπανσης.

Κώστας Θωκταρίδης: Στα άδυτα του ναυαγίου του «Εξπρές Σαμίνα» - ΤΑ ΝΕΑ

Το ναυάγιο

Το επιβατηγό – οχηματαγωγό (Ε/Γ-Ο/Γ) Εξπρές Σάμινα της εταιρείας Minoan Flying Dolphins σήμερα Hellenic Seaways ήταν πλοίο (φέρυ-μπωτ κλειστού τύπου) που εκτελούσε την ακτοπλοϊκή γραμμή Πειραιάς – Πάρος – Ικαρία – Σάμος- Φούρνοι .

Το δρομολόγιο που εκτελέστηκε στις 26 Σεπτεμβρίου του 2000, είχε ως κατάληξη μία από τις σοβαρότερες ναυτικές τραγωδίες στην Ελλάδα με 81 νεκρούς, την δεύτερη μεγαλύτερη μετά το ναυάγιο του οχηματαγωγού Ηράκλειον. Στις 31 Δεκεμβρίου 2001, δηλαδή ένα χρόνο μετά το ναυάγιο, θα συμπλήρωνε 35 χρόνια και σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία θα έπρεπε να αποσυρθεί.

Το βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου του 2000 το «Εξπρές Σάμινα» αναχωρεί από τον λιμένα του Πειραιά με 533 άτομα, από τα οποία τα 472 ήταν επιβάτες και τα υπόλοιπα 61 το πλήρωμα. Περί ώρα 22.12 ενώ το πλοίο πλησιάζει να προσεγγίσει τον λιμένα της Παροικιάς (πρωτεύουσα-χώρα) της Πάρου, με ανέμους 8 μποφόρ, 2 μίλια ανοικτά της Πάρου, προσκρούει με ταχύτητα 18 κόμβων, στις νησίδες «Πόρτες Πάρου» με συνέπεια το πλοίο να υποστεί ρήγμα στα δεξιά ύφαλά του, μήκους περίπου τριών μέτρων, στη βάση του δεξιού πτερυγίου ευσταθείας, το νερό να κατακλύσει το μηχανοστάσιο του πλοίου, παίρνοντας γρήγορα κλίση προς τα δεξιά και μετά 25 λεπτά να βυθιστεί.

Στην έκθεση πραγματογνωμοσύνης που κατέθεσε στις 31 Μαΐου του 2001 ο δύτης Νικόλαος Λαμπράκος, αποδίδει την τραγωδία σε ανθρώπινο λάθος, καθώς το πλοίο ακολουθούσε λάθος ρότα (40-50 μοίρες), ενώ δεν τέθηκαν σε λειτουργία οι υδατοστεγείς πόρτες.

Εξπρές Σάμινα: Δεκαεννέα χρόνια από το φονικό ναυάγιο με τους 81 ...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *