Tον Σεπτέμβριο συμπληρώνονται 20 χρόνια από την τραγωδία του “Σάμινα Εξπρές”, το οποίο βυθίστηκε στα ανοιχτά της Πάρου, παρασύροντας στο θάνατο 81 ανθρώπους. Δύο δεκαετίες μετά, το κουφάρι του πλοίου παραμένει στο βυθό και πλέον η ρύπανση που προκαλεί στη θαλάσσια περιοχή είναι εμφανής, κάτι που έχει προκαλέσει αναστάτωση στο όμορφο νησί των Κυκλάδων…
Εξακολουθεί να απειλεί με πετρελαιοειδή που διαρρέουν από τις δεξαμενές του. Στην επιφάνεια της θάλασσας γύρω από την περιοχή του ναυαγίου εμφανίστηκαν πετρελαιοκηλίδες, ενώ στα βράχια κοντινών παραλιών ξεβράστηκε πίσσα. Τα σαφή αυτά ίχνη της μόλυνσης από το «Εξπρές Σάμινα» παρατηρούνται από τις 12 Ιουνίου 2020.
Έτσι τοποθετήθηκαν και πάλι τα πλωτά φράγματα ανάσχεσης πετρελαιοειδών. Η δημοτική αρχή της Πάρου τοποθέτησε αντιρρυπαντικό φράγμα γύρω από την μολυσμένη περιοχή, ενώ οι φωνές πληθαίνουν πως αν δε βρεθεί άμεσα λύση και δε γίνει ανέλκυση του “Σάμινα Εξπρές” η ρύπανση θα μεταφερθεί στις παραλίες του νησιού σε μια καταστροφή ανυπολόγιστων διαστάσεων. Υπολογίζεται ότι εντός του ναυαγίου του «Εξπρές Σάμινα» υπάρχουν κάποιες δεκάδες κυβικά μέτρα υγρών καυσίμων.
Με αφορμή τις κηλίδες πετρελαίου που έκαναν την εμφάνισή τους στην επιφάνεια της θάλασσας, προερχόμενες πιθανότατα από το «κουφάρι» του πλοίου, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, συναντήθηκε με τον δήμαρχο του νησιού, Μάρκο Κωβαίο, όπου συζήτησαν και το θέμα της ανέλκυσης του ναυαγίου του επιβατηγού-οχηματαγωγού «Εξπρές Σάμινα».
Στη σύσκεψη αποφασίστηκε να υπάρξουν άμεσες ενέργειες έτσι ώστε να προστατευτεί κατ’ αρχήν το θαλάσσιο περιβάλλον, ενώ παραλλήλως εκκινούν άμεσα οι διαδικασίες για την ανέλκυση του ναυαγίου του «Εξπρές Σάμινα», που κόστισε τη ζωή σε 82 επιβαίνοντες.
Σύμφωνα με δημοσίευμα από το parianostypos.gr, έχει ήδη καταρτιστεί από το Δήμο Πάρου ολοκληρωμένο, ακριβές σχέδιο για την εξεύρεση των πόρων, αλλά και την όλη διαδικασία ανέλκυσης του πλοίου, το οποίο και παρουσιάστηκε στον κ. Πλακιωτάκη.
Παράλληλα, έπειτα από ανάλυση των θαλάσσιων υδάτων στην περιοχή του κόλπου της Παροικιάς, πιστοποιήθηκε η καθαρότητα και η καταλληλότητά τους για κολύμβηση σε όλες τις περιοχές που βρέχονται από τον κόλπο. Στην περιοχή του ναυαγίου βρίσκονται, μάλιστα, τρία αντιρρυπαντικά σκάφη, ένα μεγάλο σκάφος του Λιμενικού και ένα φουσκωτό, ενώ έχει τοποθετηθεί και φράχτης αντιρρύπανσης.
Το ναυάγιο
Το επιβατηγό – οχηματαγωγό (Ε/Γ-Ο/Γ) Εξπρές Σάμινα της εταιρείας Minoan Flying Dolphins σήμερα Hellenic Seaways ήταν πλοίο (φέρυ-μπωτ κλειστού τύπου) που εκτελούσε την ακτοπλοϊκή γραμμή Πειραιάς – Πάρος – Ικαρία – Σάμος- Φούρνοι .
Το δρομολόγιο που εκτελέστηκε στις 26 Σεπτεμβρίου του 2000, είχε ως κατάληξη μία από τις σοβαρότερες ναυτικές τραγωδίες στην Ελλάδα με 81 νεκρούς, την δεύτερη μεγαλύτερη μετά το ναυάγιο του οχηματαγωγού Ηράκλειον. Στις 31 Δεκεμβρίου 2001, δηλαδή ένα χρόνο μετά το ναυάγιο, θα συμπλήρωνε 35 χρόνια και σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία θα έπρεπε να αποσυρθεί.
Το βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου του 2000 το «Εξπρές Σάμινα» αναχωρεί από τον λιμένα του Πειραιά με 533 άτομα, από τα οποία τα 472 ήταν επιβάτες και τα υπόλοιπα 61 το πλήρωμα. Περί ώρα 22.12 ενώ το πλοίο πλησιάζει να προσεγγίσει τον λιμένα της Παροικιάς (πρωτεύουσα-χώρα) της Πάρου, με ανέμους 8 μποφόρ, 2 μίλια ανοικτά της Πάρου, προσκρούει με ταχύτητα 18 κόμβων, στις νησίδες «Πόρτες Πάρου» με συνέπεια το πλοίο να υποστεί ρήγμα στα δεξιά ύφαλά του, μήκους περίπου τριών μέτρων, στη βάση του δεξιού πτερυγίου ευσταθείας, το νερό να κατακλύσει το μηχανοστάσιο του πλοίου, παίρνοντας γρήγορα κλίση προς τα δεξιά και μετά 25 λεπτά να βυθιστεί.
Στην έκθεση πραγματογνωμοσύνης που κατέθεσε στις 31 Μαΐου του 2001 ο δύτης Νικόλαος Λαμπράκος, αποδίδει την τραγωδία σε ανθρώπινο λάθος, καθώς το πλοίο ακολουθούσε λάθος ρότα (40-50 μοίρες), ενώ δεν τέθηκαν σε λειτουργία οι υδατοστεγείς πόρτες.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.