Για τα μάτια χιλιάδων επιβατών… Γιατί δεν είναι απλά ένας σταθμός, είναι ένας ιστορικός τόπος…

Εμπνεύσεις... τέχνης

Το εμβληματικό τρίπτυχο του διακεκριμένου χαράκτη, Αναστάσιου Αλεβίζου, γνωστός ως «Α. Τάσσος», ο «Επιτάφιος» αν και ο ίδιος το είχε ονομάσει «Λεπτομέρεια Εμφύλιου Πολέμου», κοσμεί τον σταθμό του Μετρό στη Νίκαια.

Πρόκειται για την πρώτη μεγάλου μεγέθους ξυλογραφία του, μήκους 2,70 μέτρων που ο Α. Τάσσος φιλοτέχνησε το 1961 και δώρισε ο ίδιος στη Νίκαια το 1964 για τα 20 χρόνια από το Μπλόκο της Κοκκινιάς.

Ο Δήμος έκανε αποδεκτή τη δωρεά το 1965 και το έργο βρισκόταν στο Γραφείο Δημάρχου Νίκαιας έως το Νοέμβριο του 1967 όταν καταστράφηκε κατά τη περίοδο της δικτατορίας. Δέκα χρόνια αργότερα ο χαράκτης ξανατύπωσε ένα αντίτυπο και το δώρισε ξανά στον Δήμο και έως σήμερα βρίσκεται στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δημαρχείου. Το νέο αντίτυπο που εκτυπώθηκε τοποθετήθηκε στη στάση του Μετρό της πόλης.

Τιμημένος το 1940 με το Κρατικό Βραβείο Χαρακτικής. Με την κήρυξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου το 1940, ο Τάσσος και μερικοί άλλοι μαθητές του Κεφαλληνού, φιλοτέχνησαν προπαγανδιστικές αφίσες για την εμψύχωση του ελληνικού λαού, αλλά και για να κρατηθούν οι ίδιοι μακριά από τα δεινά του πολέμου. Μετά την απελευθέρωση, ο Τάσσος άρχισε να ασχολείται και με άλλα θέματα πέρα από τον πόλεμο, όπως γυμνά, νεκρές φύσεις και πορτρέτα, ενώ ταυτοχρόνως άρχισε να χρησιμοποιεί και χρώμα στις ξυλογραφίες του.

«Στα έργα μου υπάρχει η ανθρώπινη οδύνη, αλλά και η αποφασιστικότητα. Οι άνθρωποι που κινούνται στα έργα μου σηκώνουν το βάρος της σκλαβιάς και της τυραννίας. Αλλά είναι τόσο αλύγιστοι εκφραστικά, που δεν μπορούν παρά να μένουν όρθιοι ως το τέλος. Όρθιοι ακόμα κι όταν πέφτουν. Αυτό είναι το βαθύτερο μήνυμά μου» έλεγε ο Τάσσος για τα έργα του.