Το ωραιότερο νεοκλασικό του κόσμου “ντύνεται” πράσινο και δείχνει πως θα είναι τα κτίρια στο μέλλον…

Πολιτισμός

Ένα εμβληματικό νεοκλασικό κτίριο στο κέντρο της Αθήνας, ηλικίας 136 ετών, το ιστορικό κτίριο της Ακαδημίας Αθηνών, στην οδό Πανεπιστημίου, που έχει χαρακτηριστεί ως το ωραιότερο νεοκλασικό του κόσμου, δείχνει το μέλλον για τα κτίρια του αύριο. Σύντομα θα μετατραπεί σε κτίριο μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας με τη χρήση γεωθερμίας και φωτοβολταϊκών.

Ήδη στον ελεύθερο χώρο που βρίσκεται στη συμβολή των οδών Σίνα και Βησσαρίωνος έχουν ξεκινήσει οι γεωτρήσεις για την αξιοποίηση της γεωθερμίας. Η πρώτη γεώτρηση έχει ολοκληρωθεί και θα ακολουθήσουν άλλες 17, σε βάθος 100 μέτρων στις οποίες θα τοποθετηθούν σωλήνες με υγρό που θα εξασφαλίζει την ψύξη του κτιρίου το καλοκαίρι και τη θέρμανση το χειμώνα, αξιοποιώντας σε συνδυασμό με αντλίες θερμότητας τη σταθερή θερμοκρασία του υπεδάφους καθ΄όλη τη διάρκεια του έτους.

Είναι η πρώτη φορά που εισάγεται η γεωθερμία σε κεντρικό κτίριο της πρωτεύουσας. Σε συνδυασμό με την αντικατάσταση των κουφωμάτων, οι ενεργειακές παρεμβάσεις εξασφαλίζουν μηδενική ενεργειακή κατανάλωση, μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και πλήρη ενεργειακή αυτονομία για ένα ιστορικό κτίριο της Αθήνας, όπως επισημαίνεται στο ΑΜΠΕ.

Η Ακαδημία χρειάζεται ένα σκούντημα | tanea.gr

Η ιστορία του κτιρίου αρχίζει με μεγάλη δωρεά του Σίμωνος Σίνα το 1856 με σκοπό την ανέγερση κτηρίου στο οποίο θα στεγαζόταν Ακαδημία. Το κτίριο σχεδιάστηκε το 1859, τρία χρόνια μετά τη δωρεά του Σίνα, από τον Δανό αρχιτέκτονα Θεόφιλο Χάνσεν.

Το Μέγαρο της Ακαδημίας Αθηνών, όπως αναφέρει η ίδια η Ακαδημία, είναι «το σημαντικότερο έργο του Χάνσεν» και «κατά τη γνώμη των ειδικών, το ωραιότερο νεοκλασικό οικοδόμημα του κόσμου». Πηγή έμπνευσης του αρχιτέκτονα ήταν η κλασική αρχιτεκτονική του αθηναϊκού 5ου αιώνα, όπως εμφανίζεται με τα μνημεία της Ακροπόλεως. Τα γλυπτά του αετώματος του Μεγάρου και τα δύο αγάλματα του Απόλλωνα και της Αθηνάς, όπως και το μεγαλύτερο μέρος του πλούσιου γλυπτικού διακόσμου, είναι έργα του γλύπτη Λεωνίδα Δρόση.