Αυτή είναι η πρώτη αεροφωτογραφία της Αθήνας… Επετεύχθη αν και ο Τύπος… γελούσε

Η Ελλάδα παλιά...

Για την πραγματοποίηση της απογραφής του 1928 χρειαζόταν ένας ενημερωμένος χάρτης, όχι μόνον της πόλεως των Αθηνών, αλλά και ολόκληρης της Αττικής. Η ραγδαία ανάπτυξη των Αθηνών και του Πειραιώς είχε δημιουργήσει συνοικισμούς και περίχωρα ακατάγραφα στους τοπογραφικούς χάρτες που είχαν καταρτισθεί μέχρι τότε.

Προκρίθηκε λοιπόν η τοπογράφηση από αέρος, προκειμένου να καταρτισθούν ακριβέστατοι τοπογραφικοί χάρτες, οι οποίοι αργότερα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και γι’ άλλους σκοπούς, όπως το ρυμοτομικό σχέδιο ή το κτηματολόγιο των Αθηνών.

Ο Τύπος και η κοινή γνώμη σατίριζαν τις προτάσεις των τεχνοκρατών και των υπηρεσιακών παραγόντων, αφού δεν μπορούσαν να φανταστούν πως είναι δυνατόν, με μία πτήση πέντε χιλιάδων μέτρων, να φωτογραφηθεί έκταση 120.000 στρεμμάτων.

Για τις ανάγκες της αεροφωτογράφησης χρησιμοποιήθηκε ειδικά κατασκευασμένη κινηματογραφική μηχανή Μέστερ, γερμανικής προέλευσης. Τέτοιες μηχανές είχαν χρησιμοποιηθεί κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου από τους Γερμανούς με εντυπωσιακά αποτελέσματα.

Οι πτήσεις έγιναν σε ύψος 3.000 ποδών (περίπου 900 μέτρων) πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας και χρησιμοποιήθηκαν συνολικά εννέα κινηματογραφικές ταινίες περίπου μισού χιλιομέτρου. Η έκταση που τοπογραφήθηκε εκτιμήθηκε στα 150 τετραγωνικά χιλιόμετρα, περίπου και άρχιζε από τα Λιόσια και το Χαλάνδρι για να φθάσει μέχρι τη Γλυφάδα και το Αιγάλεω. Δηλαδή περιλάμβανε την Αθήνα, το Φάληρο, τον Πειραιά, τα προάστια, τα περίχωρα και όλους τους συνοικισμούς.

Στην Ελλάδα η αναγκαιότητα της αεροφωτογράφησης οδήγησε, το 1956, στην δημιουργία ειδικής μοίρας αεροφωτογραφικών αεροσκαφών, της 384η Τακτικής Μοίρας Αναγνώρισης (ΤΜΑ), εφοδιασμένης με αεροπλάνα Republic RF-84F Thunderflash.

Διαδώστε το Εδώ ζεις